zaterdag, april 06, 2013

Facebook als dataleverancier voor digitale kaarten:

Het debat over  'same-sex mariage' houdt de gemoederen in de VS behoorlijk bezig. Voor- en tegenstanders laten zich horen en alle middelen worden ingezet om het Hooggerechtshof van hun gelijk te overtuigen. Publieke opinie speelt natuurlijk een grote rol in de discussie. Deze wordt (ook) vooral in de sociale media gevoerd. Facebook is daar het uitgelezen platform voor. Daar is dan ook een actie gestart waarbij de voorstanders een speciaal logo op hun pagina kunnen plaatsen ter vervanging van hun profielfoto. Aan deze oproep hebben duizenden gevolg gegeven . Facebook kan de datastroom die dit oplevert kanaliseren en georeferenceren, dwz de locatie van de wisselingen aangeven.
Dit hebben ze vervolgens in kaart gebracht als choropleet, gekoppeld aan de counties (helaas geen legenda!). Daardoor zie je de regionale spreiding van de Facebookleden met de gewisselde profielfoto. Opvallend is de zuidelijke 'leegte' en dat vele college towns veel supporters voor het homo-huwelijk kent. Voor meer info en analyse naar de website.

Geen opmerkingen: