maandag, mei 07, 2012

Wetenschapsquiz zoekt vragen!


De UvA maakt een website met wetenschappelijke spellen voor kinderen en middelbare scholieren van 8 tot 18 jaar. Zij nodigt leraren uit om hiervoor ook vragen te bedenken. 


Beste docent,
Graag zou ik u willen uitnodigen om vragen te bedenken voor een wetenschappelijke kennisquiz voor leerlingen.
Deze quiz maakt deel uit van een onderzoeks- en onderwijsproject van de Universiteit van Amsterdam: het opzetten van een website met wetenschappelijke spellen voor kinderen en middelbare scholieren van 8 tot 18 jaar. Op de site zullen allerlei wetenschappelijke spellen komen te staan, zoals logisch redeneren en een kennisquiz met multiple choice vragen op het gebied van biologie, natuur- en scheikunde, techniek, het heelal, het weer en geologie.
Computertechnologie zorgt ervoor dat kinderen alleen vragen krijgen op hun eigen niveau. Op dit moment wordt dit mechanisme aan de UvA al zeer succesvol gebruikt met het online rekenprogramma de Rekentuin (www.rekentuin.nl), waar al duizenden kinderen dagelijks op school mee rekenen. De kennisquiz  wordt een uitbreiding waarmee kinderen op een leuke manier bezig kunnen zijn met wetenschap.
Nu is het belangrijk dat er veel vragen worden bedacht, over allerlei onderwerpen en op alle niveaus. Daarvoor is hulp zeer welkom. Ik zou u daarom willen uitnodigen om mee te helpen. Elke vraag is zeer welkom, maar hoe meer, hoe liever. Op 30 mei worden de 10 deelnemers die de meeste bruikbare vragen hebben ingezonden (maar wel ten minste 30 vragen), beloond met een VVV-cadeaubon van 25 euro.
De quiz zal bestaan uit vragen met steeds één correct antwoord en vier geloofwaardige maar foutieve antwoorden. Een voorbeeldvraag:
Hoe worden bakstenen gemaakt?
a)      door klei te verhitten in een oven (correct)
b)      door stenen uit de rotsen te houwen
c)       door ze te metselen
d)      door olie te filteren
e)      ze zijn van beton
De vragen kunnen ingediend worden via een webformulier. U wordt hier gevraagd om het goede antwoord en vier foute alternatieven te bedenken. Dit betekent dus dat de vragen zo gesteld moeten zijn dat er een correct antwoord is dat goed herkenbaar is. De vier foute alternatieven moeten duidelijk afvallen voor wie het antwoord weet, maar ze moeten er geloofwaardig uitzien voor iemand die het antwoord op de vraag niet weet. Er zijn altijd vijf antwoordmogelijkheden, dus ja/nee vragen zijn alleen geschikt als deze uit te breiden zijn tot vijf opties waarvan er één juist is (bijvoorbeeld door een toevoeging: ja, omdat…).  U kunt de site voor het voortgezet bezoeken op
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFBROEVuemV0YlZldGZEOHFMNFNWOFE6MA#gid=0Wanneer u alleen het formulier wilt bekijken, vult u dan a.u.b. in elk verplicht veld ‘test’ in.
Mocht u nog vragen hebben of meer informatie willen over dit project, neemt u dan graag contact met mij op. Mijn contactgegevens staan onderaan deze mail.
Het is ook mogelijk om leerlingen mee te laten helpen met het verzinnen van vragen. Als u hierin geïnteresseerd bent, neemt u dan ook graag even contact met mij op.
Alvast bedankt voor uw bijdrage!
Met vriendelijke groet,
Sanne van der Ven

Geen opmerkingen: