vrijdag, maart 06, 2009

Cito zoekt CBT constructeur

'Zoals jullie misschien weten is Cito bezig met de ontwikkeling van CBT-toetsing (computer based testing) als opvolger van de compexexamens. Ik hoef ook niet te vertellen dat ons vak zich daartoe bijzonder goed leent.
Een van onze externe CBT-constructeurs (free lance) is ermee gestopt en nu hebben we een vacature.
Ben jij een enthousiaste, creatieve en ICT-vaardige AK-docent(e) die zo'n klusje erbij willen doen? Het kost 80 uur op jaarbasis met een piek daarin als ze beginnen.'
Info: Bruno.vanErpTaalmanKip@cito.nl

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik eigenlijk niet snap, is wat het nut is van CBT. Oké, gesloten vragen kunnen sneller worden nagekeken, maar voor de rest: voegt het inhoudelijk echt iets belangrijks toe en staat dat in verhouding tot het extra geld en de extra moeite die het allemaal kost om dit te op te zetten, zowel technisch als organisatorisch, zowel door het Cito als op de scholen? En als het een opvolger is van Compex, waarom is Compex dan kennelijk niet aangeslagen? Bovendien is bekend dat examineren op de computer nogal fraudegevoelig kan zijn. Via het Internet heb je als leerling een interessante informatiebron en krachtig communicatiemiddel onder handbereik tijdens een examen. Als de systeembeheerder het Internet tijdelijk uitschakelt, dan kan de rest van de school niet meer mailen en webbrowsen etc; dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. Welk belang heeft het Cito zelf bij CBT?

GEOgraaf zei

Beste anoniem...
ik wil hier niet voor het CITO opkomen, maar je kunt wel degelijk een ander examen maken dan dat het op papier zou zijn. In het verleden was dat bv met RS een kaart maken, je kunt filmpjes laten zien van verschijnselen, Java-applets, Flash etc gebruiken. De mogelijkheden zijn natuurlijk veel interactiever dan op papier.
Het internet heb je helemaal niet nodig dus dat kan op de PC's die gebruikt worden tijdelijk worden uitgeschakeld, dat moet niet zo moeilijk zijn voor systeembeheer.
Wat ik graag zou zien is bv GIS als CBT, daar kun je echt geografisch onderzoek mee doen en dat is met statische kaarten/ gegevens veel lastiger, ook eigen kaarten maken is dan mogelijk.

Anoniem zei

Beste GEOgraaf,

Bedankt voor je reactie. Ik snap natuurlijk dat zo'n CBT-examen ánders kan worden, met al die technische mogelijkheden die je noemt, maar wat schieten we daar nou eigenlijk mee op? Ik laat in mijn lessen graag beelden en filmpjes zien om hun interesse te wekken, dingen uit te leggen, en gewoon ook voor de broodnodige afwisseling, maar hier gaat het om een examen; waarom zou deze vorm van examinering beter zijn? En zelfs als het duidelijk beter is, loont het dan al die extra kosten en moeite?

Over het Internet: ik snap dat je dat bij CBT niet nodig hebt, en dat is maar goed ook, anders zou het helemaal een show-stopper zijn, maar ik heb ooit zelf overwogen om meerkeuzetoetsen digitaal af te gaan nemen en heb daarvoor ook gevraagd of het tijdelijk uitschakelen van het Internet voor een bepaalde groep PC's een probleem was. Moet toch geen probleem zijn, zou je denken. Maar voor onze twee (overigens uitstekende en altijd in school aanwezige, meedenkende en hulpbereide) systeembeheerders was het dat dus nou juist wél. En als het dat voor een relatief kleine school al is, dan heb ik zo'n vermoeden hoe dat her en der bij een grote school met meerdere locaties en systeembeheerders op afstand kan gaan uitpakken.

Tot slot: ik ben zelf afgestudeerd in GIS, met veel plezier overigens. Maar ik snap eigenlijk nog steeds niet zo goed waarom het belangrijk zou zijn om leerlingen elementaire digitale kaartproductie en GIS-analyse vaardigheden bij te brengen. Ik las er pas wat over in een oude Geografie, en dan is de conclusie vaak dat het onder die-en-die voorwaarden "uitvoerbaar" is en dat de leerlingen het doorgaans leuk vonden, maar nergens lees ik waarom het deel zou moeten uitmaken van het aardrijkskundeprogramma. Ik zeg niet dat het er géén deel van uit moet maken, maar ik zou dus zelf niet goed kunnen verdedigen dat het er wél deel van uit moet maken en ik snap niet waarom er geen discussie over lijkt te zijn. Kan aan mij liggen natuurlijk...

Ik heb overigens ooit een demo van AK-Compex gezien bij het Cito, en ik vond het stuitend, zo weinig als het inhoudelijk voorstelde. Dat zegt op zich nog niks over het huidige CBT, maar ik zag mijn wantrouwen toen wel bevestigd.

GEOgraaf zei

Natuurlijk moet die discussie ook wel gevoerd worden. Dat gebeurt ook. Er wordt op de VU dan ook onderzoek naar gedaan. Wat is de meerwaarde van GIS (of in de brede zin GEO_ICT)voor aardrijkskunde?
Zelf werk ik al jaren met GIS in de klas en de leerlingen (6v en 5h) maken er zelfs hun PO mee. Het gaat mij daarbij niet zozeer om of ze de gistechnieken volledig beheersen maar om het gemak waarmee je analyses kunt uitvoeren die met een 'gewone' kaart niet kunnen. Daarnaast maken ze eigen kaarten en dat is in mijn optiek de opperste vorm van kaartvaardigheid. En kaartvaardigheden is nu juist wat aardrijkskunde anders maakt tov andere vakken.Zo brengen ze op een redelijk eenvoudige manier bv alle leden van de (eigen)voetbalclub snel(!) in kaart (X-Y) en stellen vragen over de spreiding en ligging tov andere clubs.Je sluit daarbij dus veel meer aan op de beleveningswereld dan dat je dat ooit met een methode kan of een atlaskaart. OK je kan natuurlijk ook die leden handmatig op een kaart laten tekenen :-)
Aangezien er bijna geen enkele kaart meer met de hand wordt getekend geeft het hun tevens inzicht hoe kaarten worden gemaakt, wat de projectie voor invloed heeft op afstand, vorm etc.
De PC kan dat allemaal veel sneller laten zien en beter.

Je hebt gelijk als je het hebt over de (praktische) uitvoerbaarheid. Software en data is niet zomaar voorhanden. Maar met enige moeite is er gratis GISsoftware te vinden en met een beetje shoppen (gemeente/ provincie) kom aan data ook nog wel. Er is zelfs een methode (Wereldwijs) die een GIS en data meelevert bij de lessen. Ook kun je met EDUGIS al aardig online uit de voeten. Geonovum is bezig met het regelen van data voor het onderwijs en er komt binnenkort ook een Nederlandstalige- goedkope- onderwijsgis uit.
Kortom het ziet er allemaal veel rooskleuriger uit dan toen ik pakweg 10 jaar geleden begon :-)

Dat van die AK Compex onderschrijf ik helemaal, dat moet dan ook beter worden en wat mij betreft kan GIS daar een rol in spelen.
Jammer dat je 'Anoniem' bent....met jouw GIS kennis ....