woensdag, december 05, 2007

Wereldwijs GIS; online instructiefilmpjes en toets

Al een tijd speelde ik met de gedachte om bij het hoofdstuk GIS van de methode die wij op school gebruiken (en waar ik de schrijver van ben) er ook instructiefilmpjes bij te maken. Maar ja : geen tijd.....
Via de website Giveaway of the day (Tip!) kreeg ik een gratis versie van Camtasia. Dat is software waarmee je alles wat je op je beeldscherm doet als filmpje (avi,wmf,Flash) kunt opslaan en bewerken. Vervolgens kun je dat weer op het internet plaatsen.
De leerlingen moeten bij ons ook een praktische vaardigheid ontwikkelen met de GISsoftware (ArcVoyager) en krijgen daar ook een toets over. Aangezien ik regelmatig hetzelfde moet uitleggen aan leerlingen en ze er ook docent-plaats en tijd onafhankelijk aan moeten kunnen werken vond ik het nu maar eens tijd worden om die filmpjes te maken. Dus een dagje werken en ze staan er.
Omdat we ook een oefentoets over GIS aanbieden heb ik besloten die dan ook maar als interactieve toets aan te bieden. De filmpjes zijn dan ook gebaseerd op wat er in de toets gedaan moet worden. Beide staan sinds kort in onze ELO als een SCORM. Voor alle anderen heb ik er ook een 'gewone' html versie van gemaakt en op de Digitale School geplaatst.
Dus wil je weleens zien wat GIS is en wat ze moeten kunnen of gebruik jezelf ook Wereldwijs dan kun je hier gebruik van maken.
ArcVoyager is in een soortgelijke gratis versie als AEJEE (Java versie, Engels) ook bij ESRI te downloaden , Wijk -en buurtdata (gratis) bij het CBS.
De toets
De instructie

Geen opmerkingen: