woensdag, februari 14, 2007

WEB 2.0 en aardrijkskunde?


WEB 2.0 is het internet maar dan met een doorontwikkelde sociale kant. Juist het delen van informatie op het internet staat bij deze webistes voorop. Dat delen gaat steeds makkelijker: via rss feeds kun je de hele dag op de hoogte blijven van wat er gebeurt in de wereld van het nieuws en entertainment (http://www.bandnews.org/) kun je je eigen agenda online maken en delen met anderen (http://www.kiko.com ) of je boodschappenlijstjes ( http://www.wists.com) en je foto's van de vakantie (http://www.flickr.com).
Kortom er is bijna niets meer dat je hoeft aan te vragen, het komt vanzelf naar je toe (als je wilt).
Elk van deze websites biedt zogenaamde rss- feeds aan. Deze geven je een constant overzicht van de actuele veranderingen. Voordeel is dat je niet meer elke dag naar die website toe hoeft, maar dat de website zelf aangeeft dat er iets is verandert. Dan kun je besluiten om er eens een kijkje te nemen.

Zo kun je ook van het aardrijkskunde nieuws van dit Weblog Geo_Nieuws op de hoogte blijven door deze feed in je browser (IE 7 of Firefox) te openen of in een online versie te lezen (www.bloglines.com). Groot voordeel van de laatste is dat je dan overal de beschikking hebt over je feeds en niet alleen op de eigen PC. Zo heb ik inmiddels 45 feeds in mijn bloglines staan waaronder die van mijn leerlingen.

Jouw leerlingen? Jazeker! Mijn leerlingen van 5 havo en recentelijk die van 6 v hebben in het kader van hun grote PO als logboek een weblog bij te houden. Hierin noteren ze gedurende de periode die ze aan de PO werken wat ze hebben gedaan. Op deze wijze wordt er een echt logboek bijgehouden waarmee ze kunnen reflecteren op hun eigen werk en proces. Ik kan dan direct op hun weblog weer reageren wannneer dat nodig is. De rss feed waarschuwt mij wanneer er een bericht op hun weblog is geplaatst.
Weblogs zijn ook onderdeel van WEB 2.0. In drie stappen is zo'n plek aan te maken, bv in Blogger van Google. Laat leerlingen er een maken over een bepaald onderwerp of nog mooier een team van leerlingen die samenwerken. Kan allemaal.
Waar is de locatie van die weblog en zijn er bij mij in de buurt nog meer? Dat doe je dan weer met Feedmap. Of zoek via lengte- en breedtegraad: GeoUrl.


Wat kun je nog meer gebruiken?
Google Maps bijvoorbeeld en alles wat daarvan is afgeleid. De zogenaamde 'mashups'. Een mooi voorbeeld daarvan is Quikmaps alwaar heel makkelijk een eigen kaart gebaseerd op Google Maps te maken is. Laat je leerlingen bv hun woning aangeven en er iets bij zetten over hun omgeving. Plaats daarbij foto's die ze van Flickr afhalen door daar de naam van hun woonplaats in te typen of nog beter: laat ze een filmpje met hun mobieltje maken en op Youtube plaatsen. Dat filmpje kunnen ze weer als link (embedded in technische term) in hun weblog of Quikmap plaatsen.

Had ik Youtube al genoemd? Een bron van fraaie filmpjes. Beeldvorming van een gebied als onderwerp? Aardbeving? Zie onderstaande film van en beving in een Mexicaans kantoor. Type in het zoekscherm wat je wilt zien en hopla.
Deze filmpjes kun je ook downloaden om ze dus op je eigen harde schijf te bewaren en ze in een PowerPoint te laten zien. Met deze handleiding wordt duidelijk uitgelegd hoe je dat doet.
Kortom het web is van ons en door ons. 2.0 dus.


Geen opmerkingen: