Ze gaan niet zelf achter de misdadigers aan, ook een 'heterdaadje' blijft buiten beschouwing.
Ze maken gebruik van de politieberichten die elke week in het plaatselijke "Krantje' verschijnen. Vervolgens zoeken ze de locatie van de misdaad op en maken daar een foto of filmpje van. Elke misdaad krijgt een eigen kleur/ icoon.
Deze plaatsen ze samen met de tekst van het bericht op een Nederlandse mashup van Google Maps : Quikmaps.
Aan het eind van het schooljaar worden alle misdaden, de kaarten dus, samengevoegd en wordt een analyse van de verschillende soorten misdaden gemaakt. Samen met de politie proberen ze o.a. de volgende vragen te beantwoorde:
- Waar vinden de meeste inbraken plaats?
- Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?
- Wat zijn mogelijke oplossingen?
Nu jullie!
Ook zoiets met je klas maken? Kijk dan op de pagina van het project en naar de kaart.
Daar vind je de handleiding, uitleg en de afzonderlijke wekelijkse kaarten.
Maak aub vervolgens hier dan melding van jullie kaart. Dan kunnen we een overzicht plaatsen!
Meld jullie project bij de plaatselijke overheid, laat zien dat ons vak met de actualiteit bezig kan zijn met gebruik van moderne (GEO-ICT) technieken.
Aardrijkskunde in de praktijk!!! (Zet het vak op de kaart!)
Meer info: wereldvakATgmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten