Vrijdag naar Ede- Wageningen geweest om daar op de Onderwijsdag van de KNAG een workshop te geven over, hoe kan het ook anders, GIS in het aardrijkskundeonderwijs.
De workshop was vol en de ruim 30 collega's heb ik meer dan een uur laten zien hoe je GIS kunt gebruiken in de les als het gaat om kaartvaardigheden.
Ik heb daarvoor twee datasets gebruikt. Eén over 'de Salton Sea' en de ander over 'schistosomiasis (bilharzia) in de Filippijnen'.
Een GIS is eigenlijk niets anders dan een stapel kaartlagen bovenop elkaar. Door steeds meer lagen aan te zetten kun je een complexe kaart langzaam laten ontstaan waardoor de kaartelementen die steeds worden toegevoegd in direct verband komen te staan met de vorige. Het wordt dan een langzame 'animatie' van kaartlagen (kaartlezen). Daardoor kun je de nadruk (laten) leggen op de verschillende spreidingspatronen van de onderlinge kaartelementen. Zo is er een duidelijk patroon in de spreiding in het voorkomen van de slakkenbroedplaatsen op de kaart over schistosomiasis.
Daarnaast kun je door inzoomen, uitzoomen en kaartlagen aan- en uitzetten relaties leggen tussen de verschillende patronen en kaartelemenenten: slakkenbroedplaatsen, wegen en kreken (kaartanalyse). Er kan natuurlijk nog veel meer, maar dat zou hier te veel ruimte gaan innemen. Ik noem alleen nog dat kaartproductie met GIS prima te doen is.
De beide datasets, inclusief de powerpoint en Engels lesmateriaal bij de Filipijnenkaart zijn hieronder te downloaden in een zip via Skydrive (Openbaar) . Open in beide gevallen het project (project.mxd) in Arcgis.
De Filipijnen dataset is ook te gebruiken/ te bekijken in de gratis GIS van ESRI: Arcexplorer (Java versie, draait op alle platformen).
Meer informatie over GIS en gratis datasets hier en hier
Kaart: spreiding van besmettingsgevallen in het onderzochte gebied
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten