zaterdag, februari 09, 2008

Plasterk en Enschede (2)

PLASTERK EN ENSCHEDE (2)

Onderstaande bericht is de reactie van het KNAG op de uitlatingen van minister Plasterk zoals dat vandaag in Trouw te vinden is:

Minister Plasterk (onderwijs) vindt het lullig als je niet weet waar Enschede ligt, maar niet echt belangrijk. Geschiedenis is toch heel wat belangrijker dan aardrijkskunde. Extra aandacht voor geschiedenis dus, via het verplicht stellen van de canon in het onderwijs. Plasterk vergeet echter twee dingen. Op de eerste plaats dat 11 van 50 vensters in de canon door de canoncommissie zelf als aardrijkskunde worden gezien. Geschiedenis en aardrijkskunde kunnen niet zonder elkaar, tijd en ruimte, verleden en toekomst. Niet voor niets gaan in de onderwijspraktijk beide schoolvakken al vaak hand in hand. Op de tweede plaats igaat Pasterks historisch besef niet zo ver dat hij weet dat aardrijkskunde al lang niet meer alleen gaat over topografie. Centraal bij aardrijkskunde staan thema's als klimaatverandering en zeespiegelstijging, de beschikbaarheid van energie en grondstoffen, de waterhuishouding van Nederland, de rol van Schiphol en Rotterdam, de groei van de EU, de opkomst van China, grenzen en identiteit in Nederland en in het Midden Oosten, arm en rijk dichtbij en veraf. Niet geheel toevallig onderwerpen die essentieel zijn in het kader van burgerschapsvorming van jonge mensen. Aardrijkskunde kijkt vooruit. Plasterk kijkt niet verder dan Enschede.


Dr. Marijke van Schendelen, voorzitter Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap

Prof. dr. Joop van der Schee, hoogleraar onderwijsgeografie Vrije Universiteit.

1 opmerking:

Anoniem zei

Deze minister is echt niet fris! Heeft blijkbaar geen idee waar hij voor staat. Hij schoffeert hiermee duizenden aardrijkskunde docenten. Laten we dit over onze kant gaan? Wat mij betreft niet!

Heb deze minister juli 2007 via een e-mail al mijn mening gegeven over de door de overheid ontstane slechte staat van het onderwijs. Zijn hulpjes stuurden mij -na een klacht van mij bij de ombudsman- november 2007 een antwoord.

Laten we deze "onze?" minister via e-mail bekogelen met argumenten waarom ak een belangrijk vak, een wereldvak is! Belachelijk dat het in de bovenbouw in geen enkel verplicht profiel meer voorkomt.

Excuus, misschien draaf ik wat door. Ben de mninachting over onderwijs in het algemeen en het vak aardrijskunde in het bijzonde meer dan zat!
Jack van Soest
ak@van-soest.nl