zondag, januari 11, 2009

Animaties maken als opdracht bij aardrijkskunde

Het is al vaker geroepen dat beelden meer zeggen dan woorden. Bewegende beelden zeggen wellicht nog meer?
Je kunt die bewegende beelden tegenwoordig zelf ook maken, gewoon via internet. Bedenk een scenario/ script, zoek de juiste plaatjes en evt. geluid en de juiste website. Maanden geleden kwam ik via een tip van Margreet van den Berg terecht op een aantal websites waar het mogelijk is om je eigen animatie te maken. Altijd in voor iets nieuws in mijn lessen heb ik mijn leerlingen van 5v de opdracht gegeven om een, zelf te kiezen, onderdeel van de lesstof van het mondiale klimaatvraagstuk uit de module Aarde te verwerken tot een animatie van 3-5 minuten. Dit was vrijwillig, maar als beloning (het kost tenslotte tijd) en als het als voldoende werd beoordeeld was er compensatie voor hen in het se.
Afgelopen week hebben ze de filmpjes gepresenteerd (via het digibord) en ik was echt onder de indruk.
Volgens de leerlingen is Go!Animate de beste van de drie die ik als keuze had gegeven, met als goede tweede Animoto (er is ook een educatieve versie op aanvraag waar de filmpjes langer mogen worden dan de 30 sec versie).
Van beide zal ik een voorbeeld hieronder laten zien. Er volgen er nog meer. (Geluid aan!)



Caroline en Sophia




Jonne zingt zelf en heeft de tekst geschreven.

GoAnimate.com

Rosa

3 opmerkingen:

m2cm zei

Geweldig, deze animaties! Complimenten aan de makers en aan de docent die deze nieuwe werkvorm durfde aan te bieden! Vind je het goed als ik in mijn weblog een post wijdt aan wat je hebt gedaan? Ik hoop dat het andere docenten zal inspireren en ze ervan kan overtuigen dat leerlingen met dit soort tools echt leuke en zeer zinvolle dingen kunnen doen.

Unknown zei

Hé, waar zijn de filmpjes gebleven? Ik zou ze graag willen gebruiken als voorbeelden voor mijn leerlingen die zelf ook een animatie gaan maken, maar nu zijn ze verdwenen...

Aafke Eggels

GEOgraaf zei

Inmiddels het filmpje van Jonne herstelt. De andere doen het wel in mijn browser (IE8).