dinsdag, november 11, 2008

Geocoder: plaatsbepaling in lat en long

Tiny Geo- coder is waar ik op heb zitten wachten: eindelijk een online webtool waarmee je door het intypen van een adres een coördinaat krijgt in lengte- en breedtegraden. Ze bestonden al wel , maar nog niet voor bv. Nederland. Hiermee kun je bv. een reeks van adressen van bv een winkelketen in kaart laten brengen in bv een GIS of Google Earth, Quikmaps en daar dan een analyse op los laten.
Liggen ze geclusterd, aan de rand van of......en waarom zou dat zo zijn?
Ik heb bv de coordinaten 51.8654278,5.1221999 op bovenstaande voorbeelden losgelaten die ik kreeg door het adres (Herwijnen,Nieuwe Steeg 74) van het Geofort in te typen- ga ik toevallig voor een bijeenkomst morgen naar toe - en de resultaten zijn zeer bevredigend. Links Quikmaps.
Probeer maar eens uit met een eigen adres en plak dat in het 'vliegen naar..' veld van Google Earth. Puzzeltocht?

Binnenkort publiceert het vaklokaal van de Digischool een tool waarmee je online postcodes - 6! - kunt omzetten naar X-Y coördinaten. Ik heb een test gedaan met een ledenlijst van een tennisclub met 1800 leden en dus evenzoveel postcodes. Hiermee kun je stippenkaart maken in een GIS, zoals ArcvoyagerWereldwijs, Arcgis etc. op de wijk- en buurtenkaart van het CBS. Leerlingpopulaties kun je zo snel in kaart brengen.

Geen opmerkingen: