zondag, september 02, 2007

Google Earth online lessen


Het mooie van een zomervakantie is dat deze een lekkere lange periode geeft waarin je eens wat langer achter elkaar aan iets kunt werken. Je wordt niet gestoord door schoolactiviteiten zullen we maar zeggen :-)
De volgende lessen had ik al langer in mijn hoofd zitten, maar nog niet op 'papier'.
Zoals ik al vaker hier heb betoogd is Google Earth (en ook de webuitvoering Google Maps en al haar varianten) een zeer mooie tool om in de les te gebruiken. Het visualiseert juist dat wat we graag als geograaf willen: het aardopppervlak in al haar facetten. Door leerlingen mee te nemen en uitleg te geven over wat je kunt zien en vooral waarom je dat daar vindt maak je aardrijkskunde levend(ig).
De twee online lessen zijn inhoudelijk gebaseerd op de vele (wandel)routes die Staatsbosbeheer beschikbaar heeft en die o.a. in het AD de afgelopen maanden hebben gestaan.
Het is een vaartocht in de Eilandspolder....op zoek naar walvisbotten (hoe komen die daar nou?) en een GPS wandelroute over de stuifzanden van Kootwijk...loop ik wel goed?
Met behulp van Google Earth kun je de juiste locaties vinden en in de opdracht invullen.
De opdrachten zijn gemaakt in Lectora en volgens de internationale SCORM afspraken dwz dat ze in elke ELO die dit kan lezen kunnen worden geplaatst. Het geheel draait in onze ELO, maar is voor buitenstaanders toegankelijk. Voordeel is dat het systeem kan onthouden waar je de vorige keer gebleven bent.

Graag commentaar! (klik op 'reacties' onderaan dit bericht)

Ook op Edugis staan lessen met Google Earth.

2 opmerkingen:

Kaj zei

Hoe gebruiken jullie deze lessen in je onderwijs? Zijn het verplichte lessen?

Ze zien er gaaf uit.
Ik heb er naar gelinkt op mijn blog over Google Earth en alternatieven in het onderwijs.

GEOgraaf zei

Gebruik ze als intro bij lessen over coordinaten/ GPS (stuifzand) en laat ze vervolgens met Quikmaps of Google Maps een eigen route maken die door andere leerlingen weer gevolgd moet worden. Eilandspolder is goed te gebruiken wanneer het veenlandschap aan de orde komt waarmee je tegelijkertijd oefent met het herkennen van punten in het landschap- ruimtelijk besef- anders kun je de route niet juist varen.
Ik heb getracht om de aandacht van leerlingen te prikkelen door bv te vragen 'hoe komen die walvisbotten daar?' Kortom een stukje GeoICT dat het vak kan verlevendigen.
Ben overigens benieuwd naar reacties van 'gebruikers'.