donderdag, september 06, 2007

Bordertown en de 'wereld' van 4v en 4h



Marijke Smit mailde mij dit:

Ik ben gisteren naar de net uitgekomen film Bordertown met Jennifer Lopez gegaan. Die speelt zich af bij Juárez, dé plaats met de maquiladores aan de Amerikaanse grens. De eerste paragrafen van het eerste hoofdstuk van buiteNLand voor 4havo, Wereld: Wereldbeeld, gaan over de grens tussen rijk en arm, over handel en investeringen, over de migratie van Mexicanen naar het noorden en over de (eeuwige) verbinding tussen Mexico en de VS. De situatie aan de grens en de rol van de maquiladores komen uitgebreid aan bod. Ik wilde de film graag zien, omdat ik daar vervolgens met de leerlingen, op vrijwillige basis, naar toe wil gaan. Het is echter een nogal heftige film. Kunnen deze leerlingen dat aan? De leeftijdsgrens is 16 jaar. Ook niet alle kinderen zullen dat aan het begin van het schooljaar zijn. Centraal staat het probleem van het verkrachten en vermoorden van vrouwen, vooral als ze ’s nachts uit de fabrieken komen en met de bus terugrijden naar de stad. Het is een echt Amerikaanse film, dus met expliciete, heftige scènes. Jennifer Lopez doet het prima als betrokken (Amerikaanse) journalist, die deze wantoestanden aan de kaak wil stellen. De rijke elite probeert met behulp van de politie alles in de doofpot te houden. Tussendoor krijg je aardige inkijkjes van hoe het werkt in een maquila, je krijgt een beeld van sloppenwijken en de stad Juárez en uit de doeken wordt gedaan wat de samenhang is tussen de NAFTA, de zwakke overheid van Mexico en de uitbuiting van de werknemers in de maquiladores. Ook wordt de grens een keer illegaal overgestoken, met alle gevolgen van dien.

Wat vinden jullie? Doen met 4 h en 4v of toch maar de dvd afwachten en knippen?

Bron foto


1 opmerking:

BLoM zei

Ik heb vorig jaar Hotel Rwanda laten zien in de derde gymnasium. Binnen een klassesituatie durf ik dat wel aan, leerlingen zien al veel geweld in games en op tv. Toch vroeg ik me toen al af of er reacties van ouders zouden komen. Zo'n realistischere film maakt echter wel veel indruk. In de klas durf ik dat wel aan, maar naar de film zou ik persoonlijk niet doen zonder toestemming van de ouders... (bijv. door een brief aan de ouders te richten en ze de mogelijkheid te bieden bezwaar te maken).