donderdag, oktober 18, 2012

Gangnam style: culturele diffusie

Al weer een tijdje een hit op het internet: Gangnam style, een nummer van een Koreaanse rapper, Psy. Rap en hiphop oorspronkelijk afkomstig uit de oostkust van de VS hebben zich in rap tempo verspreid via de westkust van de VS over de rest van de wereld. Ook in Zuid- Korea dus. Mooi voorbeeld hoe een subcultuur (rap-hiphop) zich uit een centrum kan verspreiden over andere gebieden. De invloed vanuit het oorspronkelijk centrum naar andere gebieden is duidelijk. Inmiddels een enorme hit (meer dan 200 miljoen kijkers bij Youtube) en op zijn beurt ook al rijp voor verschillende parodieën uit de rest van de wereld. De cirkel is rond want deze komt uit de VS.

Gangnam verwijst naar een gebied in Seoel waar de grootste en meest invloedrijkste bedrijven van Korea zich bevinden. 7% van het BNI van Korea wordt daar verdiend. Hyundai, Samsung en LG om er maar een paar te noemen. Nog meer info over dit gebied kun je hier vinden.
De verwijzing naar de gangnam style duidt op de overheersende invloed van deze regio op het land. Voor Koreaanse begrippen is dit dan ook een behoorlijke kritische kijk op de Koreaanse samenleving (lees: Gangnam style). In de clip wordt gezongen over koffiedrinkende vrouwen. Dat verwijst naar de status die (volgens PSY) Koreaanse vrouwen ontlenen aan het drinken van erg dure koffie in de vele Starbucks in Gangnam. Laten zien dat je veel geld hebt door het drinken van veel koffie. Hij wil ook zo'n vrouw zingt hij....

Meer info in dit achtergrondartikel van the Atlantic, alwaar ook een Engelse vertaling te vinden is.



Geen opmerkingen: