maandag, oktober 31, 2011

Aardrijkskunde video’s in Teleblik


Teleblik heeft een aantal programma's alvast geordend op onderwerp.  

Teleblik is gratis voor leraren en leerlingen in PO, VO en MBO. Heeft u nog geen toegang? Kijk dan op http://www.teleblik.nl/start

zondag, oktober 30, 2011

Je eigen leermateriaal is geld waard!

Deze maand is het 10 miljoenste leermiddel gedownload uit de leermiddelendatabase (LMDB) van Digischool!
Tijd voor een bedankje, want het is geweldig dat jullie met zo velen gebruik maken van het materiaal je collega’s.

Als je voor 15 december een nieuw leermiddel upload in de LMDB, maak je kans op een van de 600 waardebonnen die worden verdeeld door Digischool en Kennisnet.

Voorwaarden:
- Alleen nieuwe leermiddelen komen in aanmerking.
- 1 bon per persoon, ook bij het uploaden van meerdere leermiddelen.
- Naar inzicht van de communitymanager en redactie belonen we kwalitatief betere leermiddelen.
- De actie loopt tot 15 december, maar blijf vooral je materiaal delen!
- De bonnen worden net voor of in de kerstvakantie verspreid per e-mail.
- Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Inzenden gaat gemakkelijk, ga naar http://leermiddel.digischool.nl
Nog geen lid van de community? Meld je dan aan.

zaterdag, oktober 29, 2011

GIS biedt mogelijkheden voor aardrijkskundeonderwijs, maar stelt ook eisen..

Hier op dit weblog is GIS (Geografisch Informatie Systeem) in het aardrijkskundeonderwijs al vaker voorbij gekomen. Zelf heb ik inmiddels veel workshops mogen geven over HOE je dat dan doet. Mijn leerlingen in 6v en 5h hebben aan den lijve ondervonden wat ze met GIS (moesten) kunnen en ook de huidige derdeklassers gaan ermee aan de gang.

Toen ik zelf 12 jaar geleden kennis maakte met GIS zag ik gelijk de potentie voor ons vak. De verbazing over hoe kaarten hun geheimen prijsgeven door er verschillende kaartlagen van te maken en die onderling te vergelijken riep tegelijk ook aardrijkskundige vragen op. Dat er in het toenmalige aardrijkskundeonderwijs helemaal geen expertise was, laat staan dat er gebruik van GIS in de klas werd gemaakt zorgde voor een teleurstelling. Aangetrokken door deze verslavende vorm van ICT besloot ik daar meer over te weten te komen. Uiteindelijk heeft ook een aantal collega's in den lande waaronder Joop van der Schee het ook opgepikt en is er sindsdien aardig wat veranderd. Er is inmiddels een hele GISwebsite met kaartmateriaal: Edugis, een aantal methodes heeft aandacht voor GIS en nu is er dan ook nog eens een promotieonderzoek aan gewijd. Voor dat laatste : hulde voor Tim Favier en zijn promotoren!

Maar nu moet het verder met de toepassing van GIS. Nu moet eindelijk ook maar eens de desktop-software voor het onderwijs eens klaar zijn! Moeten er meer lessen komen waarin de uitgangspunten die Tim in zijn onderzoek schetst worden uitgewerkt. Nog meer collega's kennismaken met de mogelijkheden van GIS.
Op 31 oktober verdedigt Tim zijn proefschrift. Maar daarmee zijn we er nog niet. Het is pas een start!



Een filmpje op Leraar24 over dit onderzoek . 

Wil je Tim zijn onderzoek lezen dan kun je hier terecht voor de volledige versie of een Nederlandse samenvatting.

GIS biedt mogelijkheden voor aardrijkskundeonderwijs, maar stelt ook eisen. GIS biedt veel mogelijkheden voor modern aardrijkskundeonderwijs, mits docenten de juiste didactische aanpak volgen. NWO-onderzoeker Tim
Favier (VU Amsterdam) ontwikkelde kennis over hoe aardrijkskundedocenten GIS het beste kunnen toepassen in hun lessen.

Amersfoort aan Zee mogelijk?


Artikel:

Amersfoort aan Zee mogelijk? Lezingen n.a.v. Atlas van Nederland in het Holoceen; landschap en bewoning vanaf de laatste IJstijd tot nu. 

Door: L. Spieker
In juni van dit jaar is deze bijzondere atlas gepresenteerd voor de wetenschappelijke wereld. Deze dag is juist bedoeld voor een breed publiek: leerkrachten aardrijkskunde, geografen, studenten geografie en zeker ook voor de geïnteresseerde leken over de ontstaansgeschiedenis van Nederland, het Lage Land.
Met bijzondere lezingen door co-auteurs van deze atlas en mensen uit de vakwereld, waaronder prof. Dr. Salomon Kroonenberg, geoloog en oud-hoogleraar toegepaste geologie aan de TU Delft.
Tijdens deze dag ziet u ook een aantal groot afgedrukte afbeeldingen van Nederland en zijn in de tijd wisselende kustlijn. Op zeker moment lag de Randstad in zee! Ook is de atlas deze dag te koop.

Datum: zaterdag 29 oktober
Tijd: 10.00 – 12.30 uur
Locatie: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Smallepad 5, 3811 MG Amersfoort.
Kosten: geen
Zie voor meer informatie:
www.cultureelerfgoed.nl/agenda/atlas-van-nederland-in-holoceen
Bron

dinsdag, oktober 25, 2011

Microplaten, uitleg aardbeving Turkije

Aardbevingen in Turkije hebben alles te maken met het feit dat de microplaat Arabia met ongeveer 25 mm per jaar naar het noorden beweegt  Arabia heeft aan de noordzijde de vorm van een punt en wringt zich tussen Turkije en Iran in. Daarbij duwt het Turkije naar het westen weg (witte pijl), richting grote vriend Griekenland. 


Hierdoor vinden er veel aardbevingen plaats langs de Noord-Anatolische Faultzone (NAF in de figuur, grote breukzone die richting Istanbul loopt) of de East Anatolian Fault (EAF). 


De aardbeving van 23 oktober had niet direct met deze breuken te maken, maar vond juist plaats aan de oostzijde, in het East Anatolian Plateau.


Lees het hele artikel van Bernd Andeweg verder....


zondag, oktober 23, 2011

CLU-Leermiddelendagen op 17 en 18 november


Persbericht:

Op donderdag 17 en vrijdag 18 november 2011 organiseert het CLU-Expertisecentrum Leermiddelenontwikkeling in samenwerking met de Vereniging voor Educatieve Auteurs (VvEA) de CLU-Leermiddelendagen. Vragen die aan de orde komen:
  • Hoe maak ik effectief leermateriaal?
  • Hoe beoordeel ik de kwaliteit van leermiddelen?
  • Hoe benut ik de kracht van digitale leermiddelen?

Deze dagen zijn bedoeld voor iedereen die zelf leermiddelen maakt en/of beoordeelt. Er zijn afwisselend workshops, key-notes, presentaties en er is een forumdiscussie. Medewerking verlenen de SLO, Kennisnet, Wikiwijs, VO-content, het Ministerie van OCW en IVIO-Didactiek.
Klik hier voor meer informatie.
Nu sterk verlaagde prijzen voor de CLU-Leermiddelendagen op 17 en 18 november

vrijdag, oktober 21, 2011

Week 40: afsmeltend ijs en ondergrondse vulkaan

Wat gebeurde er in deze week tot 7 oktober in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend. Met afbeeldingen en video.

Gemaakt door leden van de community aardrijkskunde.

Week 40-2011 (klik hier)

woensdag, oktober 19, 2011

Kleurenblind en kaarten bij aardrijkskunde

Wat kun  je dan doen als docent om die leerling te helpen?
Deze vraag werd in de community gesteld. Hier is -als resultaat van een rondje in de community- de  informatie die wellicht kan helpen.
Een aantal jaren geleden had ik ook te maken met een aantal kleurenblinde leerlingen, waarvan een aantal er toch behoorlijk last van hadden. Ik heb toen meteen mijn afstudeerscriptie voor mijn 1e graad daarover gedaan. Je kunt met kleurenblinde leerlingen redelijk ver komen. Ik gebruikte voor de leerlingen uit klas 1 tot en met 3,  atlassen van de blindenschool van Grave. Een atlas met heldere kleuren en een atlas met arcering. (voor de extreme zwart-wit kleurenblinde), op A3 formaat. In de jaren erna ben je echter als leerling toch veroordeeld tot het gebruik van de Bosatlas. De kleurovergangen van met name pasteltinten is dan een probleem.
Ook werd mij geadviseerd om met een bepaald computerprogramma kaarten aan te passen. Dit heb ik nooit toegepast. Wel heb ik de legenda los aangeboden aan de leerlingen. Door de legenda direct naast de kaart te houden, kunnen ze beter de kleuren onderscheiden. Deze leerlingen hebben echter het recht op hulp van jouw, als zij kunnen aantonen via een arts, dat zij kleurenblind zijn. Zij hebben zelfs op examens recht op deze hulp! De hulp bestaat alleen maar uit het toelichten van een juiste kleur. Je zegt niets voor. Elke willekeurige docent kan dit uitleggen.
Ik vraag aan het begin van het schooljaar aan elke klas welke leerlingen kleurenblind zijn. Als ze dan hulp willen, dan moeten ze een brief van de huisarts overhandigen, waarna ik dit doorspeel aan de directie. Is het meteen tot het einde van hun schooltijd bekend. Bovendien is het voor meer vakken dan alleen aardrijkskunde vervelend en is het ook bij die docenten bekend. (Petra)

Misschien kun je het eens proberen door de kaarten waarvan je weet dat ze nodig zijn in grijstinten te kopiëren. De leerlingen kunnen dan zowel de grijstinten-kaart als de atlaskaart gebruiken om de juiste waardes af te lezen.Ik heb dit ooit met een leerling in de onderbouw gedaan en het verliep redelijk. (Renate)

dinsdag, oktober 18, 2011

De kracht van water

Deze Youtubefilm laat duidelijk zien dat de kracht van water nooit onderschat moet worden. Neerslag en hoogteverschil zorgt voor veel kracht. Dit is gefilmd in Australie , Toowoomba  op januari 2011.
Zie kaart voor locatie en omgeving (zet hem op ' kaart' en ' terrein'  en ' video' )

maandag, oktober 17, 2011

Waarom aardrijkskunde belangrijk is!

In het filmpje wordt met behulp van Google Earth en interviews aangetoond waarom aardrijkskunde belangrijk is.
Je kunt onder de knop ' CC' de ondertiteling aanzetten en dan ook nog  laten vertalen.

zondag, oktober 16, 2011

Waar in de wereld is dit?

Quiz  met 25 prachtige opnames van plaatsen met duidelijke invloed van de mens op het landschap.Van Google Earth.
Wat? Waar is dat? Waarom is dat daar?
De antwoorden staan helemaal onderaan de pagina. Leuk om in de klas te bespreken.
The Antlantic

zaterdag, oktober 15, 2011

Week 39: toerisme weggepest en droogte in Afrika

Wat gebeurde er in deze week tot 30 september in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend. Met afbeeldingen en video.

Gemaakt door leden van de community aardrijkskunde.

Week 39-2011 (klik hier)

vrijdag, oktober 14, 2011

Satellieten ingezet tegen ontbossing

In de strijd tegen de wereldwijde ontbossing worden voortaan ook satellieten ingezet. FSC, de organisatie van het keurmerk voor verantwoord hout, gaat samenwerken met de ruimtevaartorganisatie ESA. Beelden uit de ruimte van bosgebieden moeten de controle op houtkap verbeteren.

Bron: NOS



Lees meer

donderdag, oktober 13, 2011

Internationale duurzaamheidsolympiade voor scholen

Van 9 – 15 juni 2012 staat de vierde internationale duurzaamheidsolympiade INESPO op het programma.
De olympiade staat open voor vmbo-, havo- en vwo-leerlingen tussen de 13 en 18 jaar onder begeleiding van een leerkracht. INESPO draait om het vinden van oplossingen voor mondiale duurzaamheidsvraagstukken om zo jongeren te stimuleren zich in te zetten voor een duurzamere wereld.
Daarnaast daagt INESPO leerlingen uit om buiten de gebaande paden te treden en aan een groot publiek hun kennen en kunnen te laten zien. De oplossingen dienen bij één van de volgende vakken te passen: aardrijkskunde, biologie, maatschappijleer, natuurkunde of scheikunde.
Leerlingen hebben tot 1 februari 2012 om zich in te schrijven op www.inespo.org. Op deze site is tevens meer informatie te vinden over de olympiade.

 Programma 2012 
Op 9 juni vindt de nationale ronde plaats. Aan het einde van deze dag worden de prijswinnaars bekend gemaakt. De beste circa twintig projecten mogen vervolgens ook deelnemen aan de internationale ronde op 11 en 12 juni. Op 14 juni vindt vervolgens de afsluitingsceremonie plaats.


woensdag, oktober 12, 2011

Veranderingen in de examenstof Havo


Het College voor Examens (CvE) heeft in juni 2011 een vernieuwde conceptsyllabus voor aardrijkskunde havo gepubliceerd. Deze syllabus geldt voor het centraal examen van 2013. In de syllabus is een aantal begrippen geschrapt en zijn enkele begrippen toegevoegd. .........

Bron Nieuwwsbrief Wereldwijs

Meer info (PDF)

Geo- beelden: materiaal om te gebruiken in de les

Een verzameling met bronmateriaal van onze collega's uit België VVKSO die ook voor ons van nut zou kunnen zijn.

Je kunt zoeken op onderwerp. Helaas alleen werkbaar in IE (Chrome en FF getest).
Naast Geobeelden is er ook nog de rubriek  Geofavorieten. Ook het kijken waard. Let op: het laatste bevat wel wat dode links.....jammer maar helaas.

maandag, oktober 03, 2011

Interactieve schema's gemaakt voor klas 3

Voor mijn derde klassen heb ik een begin gemaakt met het online zetten van interactieve schema's [link aangepast] zoals ik die ooit ook voor de bovenbouw  bij Aarde en Wereld heb gemaakt. Leerlingen vinden het leuk en leerzaam om na te denken waar ze de begrippen naar toe moeten slepen.
Meestal maak ik er een activerende lesvorm van waarbij ik de leerlingen eerst in groepjes laat nadenken en dan telkens een leerling naar voren roep om een begrip te schuiven.
Toch weer spannend of het goed is gedaan....
Collega's, feedback graag....

Week 38: vulkaan Tambora en Roke laten van zich horen

Wat gebeurde er in deze week tot 23 september in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend. Met afbeeldingen en video.

Gemaakt door leden van de community aardrijkskunde.

Week 38-2011 (klik hier)
Foto: bron