zaterdag, oktober 29, 2011

GIS biedt mogelijkheden voor aardrijkskundeonderwijs, maar stelt ook eisen..

Hier op dit weblog is GIS (Geografisch Informatie Systeem) in het aardrijkskundeonderwijs al vaker voorbij gekomen. Zelf heb ik inmiddels veel workshops mogen geven over HOE je dat dan doet. Mijn leerlingen in 6v en 5h hebben aan den lijve ondervonden wat ze met GIS (moesten) kunnen en ook de huidige derdeklassers gaan ermee aan de gang.

Toen ik zelf 12 jaar geleden kennis maakte met GIS zag ik gelijk de potentie voor ons vak. De verbazing over hoe kaarten hun geheimen prijsgeven door er verschillende kaartlagen van te maken en die onderling te vergelijken riep tegelijk ook aardrijkskundige vragen op. Dat er in het toenmalige aardrijkskundeonderwijs helemaal geen expertise was, laat staan dat er gebruik van GIS in de klas werd gemaakt zorgde voor een teleurstelling. Aangetrokken door deze verslavende vorm van ICT besloot ik daar meer over te weten te komen. Uiteindelijk heeft ook een aantal collega's in den lande waaronder Joop van der Schee het ook opgepikt en is er sindsdien aardig wat veranderd. Er is inmiddels een hele GISwebsite met kaartmateriaal: Edugis, een aantal methodes heeft aandacht voor GIS en nu is er dan ook nog eens een promotieonderzoek aan gewijd. Voor dat laatste : hulde voor Tim Favier en zijn promotoren!

Maar nu moet het verder met de toepassing van GIS. Nu moet eindelijk ook maar eens de desktop-software voor het onderwijs eens klaar zijn! Moeten er meer lessen komen waarin de uitgangspunten die Tim in zijn onderzoek schetst worden uitgewerkt. Nog meer collega's kennismaken met de mogelijkheden van GIS.
Op 31 oktober verdedigt Tim zijn proefschrift. Maar daarmee zijn we er nog niet. Het is pas een start!



Een filmpje op Leraar24 over dit onderzoek . 

Wil je Tim zijn onderzoek lezen dan kun je hier terecht voor de volledige versie of een Nederlandse samenvatting.

GIS biedt mogelijkheden voor aardrijkskundeonderwijs, maar stelt ook eisen. GIS biedt veel mogelijkheden voor modern aardrijkskundeonderwijs, mits docenten de juiste didactische aanpak volgen. NWO-onderzoeker Tim
Favier (VU Amsterdam) ontwikkelde kennis over hoe aardrijkskundedocenten GIS het beste kunnen toepassen in hun lessen.

Geen opmerkingen: