maandag, maart 02, 2009

Aardrijkskunde game: steden en dorpen

Spelletjes spelen is natuurlijk al jaren 'hot' onder scholieren (en docenten?). Vaak is de klacht van collega's dat 'ze' - de leerlingen- al snel op het internet bij spelletjessites terechtkomen terwijl ze toch echt die ene site zouden moeten bezoeken waar de opdracht over gaat....

Nu is er al een paar jaar een wedstrijd waarbij teams van leerlingen/ docenten worden uitgedaagd om educatieve spelletjes te maken 'Groeien door games'. En waarempel er zit er nu één bij die over aardrijkskunde gaat.
Wat is er dan mooier wanneer je het beste van beide werelden hebt? Een spel en het gaat nog over aardrijkskunde ook.....Zo kennen velen van ons wellicht het 'honger of erosie' gevoel nog wel of 'vol rond Schiphol'. Er zijn nog geen echte 'killer applications' voor in de plaats gekomen. Nu is er een game te spelen, gemaakt door leerlingen, met als titel 'I'm from Holland'. Ook dit spel zal het niet worden, maar geeft wel aan dat je aardrijkskundeonderwerpen in een game-setting kunt aanbieden.
Dit is wat de makers erover zeggen:
"Je staat op het punt een educatief spel te spelen dat je wat zal leren over aardrijkskundige onderwerpen. Aan bod komen onder andere steden, dorpen, inwonersaantallen en nog veel meer. Je speelt een klein karakter die je zelf een naam kan geven aan het begin van het spel. Het karakter maakt een reis door Nederland en je zal samen met hem wat leren over eerdergenoemde onderwerpen door met inwoners van de bezochte plaatsen te praten. Het spel is vrij makkelijk te volgen en wijst zichzelf. Veel plezier!"

Welke onderwerpen er aanbod komen wordt verder niet duidelijk en moet je dan maar ervaren door het spel te spelen. Uit de begeleidende 'verantwoording' wordt je helaas ook niet veel wijzer want:

"Voor de informatie is gebruik gemaakt van een aardrijkskundeboek waarbij voor mij niet duidelijk is waar het precies vandaan komt. Ik heb de informatie aangeleverd gekregen door mijn docent die het van een aardrijkskunde docent heeft gekregen en er was geen bronvermelding aanwezig."

Zelf ben ik niet zo'n gamer, maar heb toch een poging gedaan. Het eerste level levert niet erg veel problemen op, maar wat ik wel erg nadelig vind is dat alles in het Engels is en dat je erg veel moet lezen (en in een klein schermpje). Dat wordt dan later 'getoetst' in level 2. De laatste vraag (ook allemaal Engels. Waarom?) wist ik even niet meer de Engelse term die in die bak met tekst genoemd was en prompt kun je dan weer opnieuw beginnen. Dan stop ik....echte gamers gaan dan toch door.

Samenvattend kom ik tot de (ik geef toe snelle) conclusie dat het idee van games en vakinhoud goed is, maar dat de uitvoering in dit geval erg mager is waarbij ik de jeugdige makers er niet op aankijk, maar meer het gebrek aan sturing vanuit een vakdocent. Wie voelt zich geroepen om eens samen met zijn leerlingen met games bezig te zijn?

Via Margreet vdBerg

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Jammer dat iemand die niet weet in welk kader deze game gemaakt is, zo ongenuanceerd kan reageren.

Games in het onderwijs staat nog in de kinderschoenen (zeg maar babyschoenen). Dat heeft verschillende redenen.

Bijvoorbeeld:
De meeste docenten beschikken niet continue over een computerlokaal om hun leerlingen tijdens lestijd te laten gamen (wat overigens snel aan het veranderen is door de invoering van laptops voor leerlingen)

Als docenten niet vragen om games dan zullen methodeschrijvers die ook niet ontwikkelen.

Het ontwikkelen van games is niet zo eenvoudig als de schrijver denkt. Het meest eenvoudige spelletje (denk aan spele.nl) heeft al een vanaf prijs van 10.000 euro. Commerciële spellen worden ontwikkeld door een groep van tientallen personen, ieder met hun eigen specialiteit en zijn onbetaalbaar voor het onderwijs.

Het grootste probleem zijn echter de docenten die meestal zelf niet kunnen gamen (zoals de schrijver van zichzelf ook aangeeft). Als je niet thuis bent in deze materie dan kun je er ook moeilijk een oordeel over geven.

Games kunnen een zeer waardevolle aanvulling zijn op de huidige lesvormen. Actief bezig zijn met de stof in plaats van passief naar een docent luisteren of een boek lezen prikkelt de motivatie veel meer afgezien van andere voordelen.

Waarom en waarvoor is het spel I'm from Holland gemaakt?
Onze school steekt tijd en energie om te onderzoeken of games een plaats binnen onze lessen kunnen krijgen.

Daarvoor organiseren wij nu voor de tweede keer een gamingdag. Dit keer voor onze 3e klas leerlingen. Deze gamingdag gaat plaatsvinden tijdens de uitwisseling met leerlingen van allerlei scholen in Europa die in die week bij ons zijn in het kader van de internationalisering.

Wij denken namelijk dat games een verbindende factor kunnen zijn tussen leerlingen "all over the world".

Vandaar dus dat alles in het Engels is!! Dit is bovendien interessant voor de vele scholen die tweetalig onderwijs geven!

In het kader daarvan hebben leerlingen in de bovenbouw bij het vak informatica voor allerlei vakken van de leerlingen uit de 3e klas games gemaakt met het programma gamemaker.

De schrijver verwacht van een leerling van een middelbare school een volledig educatief en didactisch verantwoord spel. Is de schrijver zelf in staat zijn lessen zo in te richten? De meeste docenten zouden niet eens een spel in die richting kunnen bedenken, laat staan programmeren.

Het maken van dit spel is een hele prestatie als je het bovenstaande in ogenschouw neemt!

Wellicht moet de schrijver met zijn leerlingen zelf eens een poging ondernemen om met zijn leerlingen bezig te zijn met games.

Dit spel is dus zeker niet bedoeld om gedeeltelijk "methodevervangend" te zijn maar het sluit aan bij de aardrijkskunde methode die wij op school gebruiken in de derde klas.

Als de schrijver met mij hierover wil discussiëren dan ben ik hiertoe graag bereid! Ik ben de aansturende vakdocent!

e.koopmans@olympuscollege.nl

GEOgraaf zei

Ha discussie, mooi! Zie het onderstaande aub als opbouwende kritiek en niet als een persoonlijke aanval……
Ongenuanceerd wil ik mijn verhaal niet noemen. Ik kraak het spel als zodanig niet af en juich alles wat met ICT en het vak goed gemaakt wordt echt ook van harte toe. Dat zou wel duidelijk moeten zijn wanneer de moeite was genomen om de andere berichten hier ook door te nemen.

Waar ik wel kritiek op heb is dat er te weinig informatie over de vakinhoudelijke kant bij het spel wordt gegeven....eigenlijk niets. Wanneer je zegt dat het voor het vak gemaakt is dan moet je ook kunnen aangeven- metadatering- waar het over gaat zodat het bv ook vindbaar is in zoekmachines of in een leermiddelendatabase. Ik als docent moet dus het hele spel spelen om er achter te komen waar het over gaat. Dat ontbreken neem ik de maker- leerling- niet kwalijk maar de begeleidende vakdocent. Het lijkt mij een kleine moeite om de collega's die wellicht zo'n spel in hun lessen zouden willen gebruiken daar over te informeren. Koppeling met bv kerndoelen (welke kennis en vaardigheden worden aangeleerd) is voor het uitwisselen van lesmateriaal wel handig. Anders blijft het een gewoon, en niet een educatief spel.

Het door de leerling laten zeggen dat het hem niet echt duidelijk is waar de info vandaan komt geeft niet een erg betrouwbare indruk. Daar zou ik dan als docent even hebben ingegrepen. Dat heeft dus niets te maken met of ik het wel of niet ' weet in welk kader deze game gemaakt is'. Dat weet ik wel: 'onder begeleiding van docenten' en daar gaat mijn kritiek o.a. over.

Het argument dat games -gemaakt door leerlingen wel te verstaan- nog in de kinderschoenen staat omdat de meeste docenten niet continue over een pc beschikken gaat natuurlijk niet alleen op voor games, maar voor alles wat je in het vak met de pc kunt doen, helaas. En of dat snel zal veranderen is nog maar de vraag.

Nergens zeg ik dat het maken van deze game eenvoudig is en waarom zou ik geen commentaar op deze game mogen geven ook al ben ik zelf geen echte liefhebber?
Ik ben wel vakdocent met ervaring in het maken van lesmateriaal en ik beschouw deze game als zodanig. Of is het alleen maar om te gamen?

Mooi dat het voor internationale doeleinden bruikbaar is, maar daar heeft een (VMBO) leerling die geen tweetalig onderwijs volgt geen boodschap aan en haakt af, zeker omdat er veel gelezen moet worden (dat moest juist in de les niet veel dat lezen toch?).

Kortom: ik ben het helemaal met de schrijfster eens dat het een prima prestatie van de leerling is, maar dat als de begeleidende docent de geleverde kritiek ter harte zou willen nemen deze in ieder geval de deur op een kier zet voor de (andere) docent die aarzelt om games in zijn lessen te gebruiken.
Wil je games in het onderwijs propageren (graag zelfs) dan moet je in ieder geval aan een mi belangrijke voorwaarde voldoen: informeren.

Willem Korevaar

GEOgraaf zei

Nog even ter aanvulling: leerlingen zullen niet spontaan een game gaan spelen dat met het vak te maken heeft, daar is het denk ik toch niet echt spectaculair/ aantrekkelijk voor - nogmaals dat neem ik de maker niet kwalijk- dus zul je vooral de docent moeten aansporen om ze door hun leerlingen te laten spelen. Dus zul je je op hem/ haar moeten richten in je informatie. Duidelijk maken wat de vakinhoudelijke meerwaarde van het spelen van dit spel is boven het op een andere manier aanbieden van dezelfde leerstof (in dezelfde tijd?).

m2cm zei

@Geograaf,

Ik denk dat Els gelijk heeft: het maken van educatieve games is iets wat we allemaal nog moeten leren. Natuurlijk is het handig als er een goede docentenhandleiding is bij de games. In het geval van I'm from Holland is daar ook een poging toe gedaan: in de walkthrough die te vinden is op de site zie je bijvoorbeeld alle pagina's uit het boek. Ik kan me voorstellen dat die handleiding niet is wat je er misschien van hoopt, maar ik denk dat die docenten wel een eind op weg helpt. En de titel van de wedstrijd is niet voor niets 'Groeien door Games': we moeten het allemaal nog leren en zowel docenten als leerlingen hebben met hun inzendingen een grote stap voorwaarts gezet. Jullie opmerkingen gebruiken wij graag om verder te groeien!