woensdag, maart 25, 2009

Vat krijgen op elk object op aarde

Dat is de titel van een artikel in het AD waarin professor Peter van Oosterom van de TU in Delft ingaat op vragen van lezers. Waar gaat het dan over?
Geo-informatie!

Eén van de vragen in het artikel luidt: 'Als geo-informatie het nieuwe centrale zenuwstelsel van de wereld vormt, zul je leerlingen er op jonge leeftijd kennis mee moeten laten maken. Op welke leeftijd zou dat moeten gebeuren? '

Kennismaken met wat?
In een eerder artikel noemde hij wat voorbeelden:
  • waar zijn je kinderen wanneer ze de 10km op weg naar school aan het fietsen zijn (GPS)
  • bejaarden die de weg kwijt kunnen raken opsporen (GPS)
  • 112 bellers helpen met een TOM TOM op je mobiel
  • rampenbestrijding: waar is iedereen?
  • in ziekenhuizen apparatuur lokaliseren
  • meten van de dikte van de ijskappen
  • hoe snel bewegen de aardplaten? (tot op de mm nauwkeurig)
  • combineren van satellietmetingen, geografische kaarten en gegevens uit de aardwetenschappen (aardmagnetisme)
  • waterstanden rivier en zee nauwkeurig meten
  • 3D kaarten, waar zijn je vrienden.....enz.
Megaprojecten als de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de nieuw aan te leggen spoortunnel in Delft , maar ook de recente ramp in Keulen hebben te maken met geo-informatie. Van te voren kun je alles in de bodem en erop in kaart brengen en veranderingen meten. Zelfs als het dan nog mis gaat kan geo-informatie de hulpdiensten helpen bij de rampbestrijding: het maken van bv. hulproutes of 3d-beelden oproepen van de gebouwen.

Geen opmerkingen: