donderdag, januari 27, 2011

Climate ExChange: lespakket over klimaatverandering




Klimaatverandering is een abstract onderwerp en voor veel leerlingen droge stof. Plan Nederland heeft daarom een lespakket ontwikkeld waarin jongeren zelf aan de slag gaan met het onderwerp. Lees meer over het lespakket op de website.

Door op een aansprekende manier inzichtelijk te maken wat de effecten van klimaatverandering zijn voor het dagelijks leven van mensen in Nederland, maar ook in ontwikkelingslanden, worden leerlingen geƫnthousiasmeerd om zelf met klimaatoplossingen aan de slag te gaan.

Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van filmpjes, veel doe-opdrachten en een rollenspel. Ook komen ze via een internet webplatform in contact met leeftijdsgenoten in o.a. Malawi, Kenia en Senegal. Zo horen de jongeren van elkaar wat voor real-life effecten klimaatverandering heeft op hun leven.

(bron Plan Nederland nieuwsbrief)

Dat er over de klimaatverandering de nodige discussie bestaat kun je hier lezen:


Marcel Crok, 2010. De staat van het klimaat. Een koele blik op een verhit debat. Paradigma, Amsterdam, 333 pp. ISBN 978 90 499 6040 7, NUR 740.

Bijbehorende website:
http://www.staatvanhetklimaat.nl/

of/ en

de even relevante website is die van Rob de Vos:
http://www.klimaatgek.nl/cms/

3 opmerkingen:

Rob de Vos zei

Als ik de eerste 20 seconden van het videootje bekijk dan vrees ik dat we hier te maken hebben met een lespakket dat het niet zo nauw neemt met de waarheid. De bekende alarmistische taferelen: dode vissen, afbrekende gletsjers etcetera; niets is de makers te gek om het in verband te brengen met klimaatverandering.

Dat wordt nog eens bevestigd door het eerste meisje in de video, dat zegt:"Dat het niet goed gaat met het klimaat weten we.". Dat weten nou juist niet.

Ik zou zeggen: Plan, breng een lespakket op de markt dat jongeren informeert over de werkelijkheid en over de vorderingen van wetenschappelijk inzicht, en niet iets dat onterecht angst opwekt bij jongeren. Een goed doel steunen? Prima. Zuinig omgaan met fossiele energiebronnen? Uitstekend. Maar dan niet onder het mom van 'red de wereld van de klimaatramp', die er niet is.

Rob de Vos,

docent aardrijkskunde

Patty Kluytmans zei

Geachte heer Vos,

Wij baseren ons op de conclusies van de wetenschap, zoals beschreven in de IPCC-rapporten. Hieruit blijkt dat er onder het overgrote deel van de wetenschappers geen discussie is over door mensen veroorzaakte klimaatverandering, wel over de bandbreedte van de gevolgen ervan. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen op de hoogte zijn van het maatschappelijk debat en dus ook over de standpunten van zogenaamde klimaatsceptici, zodat leerlingen zelf kritisch na leren denken en zo hun eigen mening kunnen vormen. Feedback op ons lespakket van uw kant is dan ook van harte welkom, u kunt contact met ons opnemen via educatie@plannederland.nl.

Een positieve benadering van het onderwerp staat centraal binnen ons lespakket (zoals ook genoemd in het filmpje) en daarmee juist niet het inboezemen van angst.

Wij hopen van u te mogen horen,
Met vriendelijke groet,
Patty Kluytmans
Afdeling Educatie & Participatie
Plan Nederland

Rob de Vos zei

Geachte mevrouw Kluytmans,

als u zich informeert over een onderwerp waar ook veel wetenschappers het onderling niet over eens zijn, dan is het op zijn zachtst gezegd wat vreemd dat u als bron de rapporten van het IPCC noemt. Het zijn juist deze rapporten die door een deel van de klimaatwetenschappelijke wereld gezien worden als onevenwichtig.

Dat u spreekt over "het overgrote deel van de wetenschappers" dat het met elkaar eens zou zijn bewijst twee dingen. In de eerste plaats dat u niet goed op de hoogte bent van de discussies in de wetenschappelijke wereld over klimaatverandering. In de tweede plaats dat u van mening bent dat de waarheid in de wetenschap een kwestie is van koppen tellen.