Mijn collega muziek doet mee aan de pilot fase van het CE op de computer. De PCs moeten dan wel aan een bepaalde configuratie voldoen en dat moet je dan ook een aantal malen testen voordat je als school mee kan doen. Voor muziek lijkt het een verbetering want de leerlingen kunnen nu eindelijk in hun eigen tempo naar de muziekfragmenten luisteren met een koptelefoon.
Voor aardrijkskunde is al een aantal jaren de mogelijkheid om ook een digitaal examen te doen. Heb ik nooit aan meegedaan. Nu is er dan een nieuwe vorm. Het College voor Examen heeft een voorbeeld - demo- uitgewerkt van 10 vragen. Zo zou het er uit kunnen zien.
Wat is jullie mening?
Moet ak het ook maar compleet digitaal gaan doen?
Wat zijn de voor- en nadelen?
Wat is de meerwaarde voor ons vak?
Geef je reacties hieronder, maar je mag ze ook sturen naar de computerexamens@cve.nl de commissie zelf.
De demo (is helaas een flashfilmpje van een demonstratie, je kunt niet zelf het examen doen dus)
Meer info....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Ik vind digitale examens een slecht idee.
Sowieso omdat digitale examens overbodig zijn om de belangrijkste zaken die op een examen moeten worden getoets te toetsen. Maar ook omdat het allerlei problemen oplevert.
Sowieso vind ik het verkeerd om onbetrouwbare technologie in te zetten in het meest bedrijfskritische proces van je school: het eindexamen.
Verder krijgen overbelaste systeembeheerders er weer extra werk bij, of de ICT slorpt nog meer schoolbudget op dat beter aan behoorlijke salarissen voor goedgeschoolde docenten besteed kan worden.
Verder blijf je bij digitale toetsing altijd te maken hebben met fraudegevoeligheid: het opzoeken en uitwisselen van informatie via het Internet etc.
Ook zijn digitale examens een grote organisatorische belasting voor de school en blokkeert het het computergebruik van andere leerlingen.
Tenslotte zijn die computerexamens gewoon een goede boterham voor het Cito, en blijft het zielig modieus dat mensen zich maar blind blijven staren op ICT. Kijk ons eens hip en modern zijn; het is gewoon het bekende minderwaardigheidscomplex in het onderwijs van het bang zijn om niet "met je tijd mee te gaan".
Maar wordt het onderwijs er beter van, van die computerexamens? Nee. Gewoon niet doen dus. Hopelijk sterft dit hele experiment net zo'n zachte dood als zes jaar geleden.
Ik ben helemaal vóór het invoeren van het computerexamen aardrijkskunde. De lln. hoeven niet veel digitale vaardigheden te hebben om het toch te kunnen maken.
Vraag: Is de atlas dan nog nodig?
Vraag: Is er voldoende technische kennis op de scholen om het vlekkeloos te laten verlopen?
Vraag: worden de vragen at random aangeboden? Allemaal dezelfde volgorde verhoogt het spiekrisico.
Bernadette Marx, docent AK, VAVO Den Haag
Een reactie posten