Leerlingen van klas 2 hebben gedurende het afgelopen schooljaar de politieberichten uit het lokale huis- aan huisblad 'Het Krantje' ...ja niet erg origineel die naam....van Leidschendam- Voorburg letterlijk in kaart gebracht.
Met behulp van (gratis en Nederlandstalig) Quikmaps- een Google Maps mashup- plaatsten ze de soorten misdaad, vaak met een foto van de plek des onheils, op de juiste plek. De informatie uit het politiebericht werd er aan aangekoppeld, zodat wanneer je op een icoontje klikt de gegevens over die plek te bekijken zijn.
De klassen werden in groepjes van 4 verdeeld en van elke week werd een aparte kaart gemaakt. Totaal 17 weken. Nu zijn al deze losse kaarten samengevoegd tot één overzicht. Dat samenvoegen van verschillende Quikmapkaarten gaat heel makkelijk, net als het maken van de losse kaarten met inhoud.
Op deze manier leerden ze lokaliseren op een kaart en kregen ze een beeld van hun eigen omgeving. Waar vinden de meeste inbraken plaats? Waarom concentreren berovingen en ongelukken zich op een bepaalde plaats? Natuurlijk levert dat geen echt wetenschappelijk verantwoorde antwoorden op, maar het zet ze wel aan tot het analyseren van 'eigen' data en aan het denken.
Ook zoiets doen met een klas? Hier vind je de handleiding en meer informatie.
Laat het even weten wanneer je dit ook gaat doen. Maken we er hier een bericht over.
Wellicht komen we tot een nationale dekking :-)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten