zondag, april 06, 2008

Topografie oefenen: wat moet je kennen?

Altijd leuk om te doen: kijken wat je nog van de topografie van een land weet. Het is kennis die, wat mij betreft, snel verjaart. Gelukkig zijn er online allerlei oefeningen mogelijk. Zo ook op deze site van Eric de Jong. Voor zijn leerlingen heeft hij met behulp van ingescande kaarten een flink aantal oefeningen gemaakt(met Javascript). Je kunt zelf het aantal plaatsen dat getoetst moet worden aangeven en ook de moeilijkheidsgraad bepalen. Er wordt een naam van een stad, streek, land etc. gegeven en dan moet je op de kaart de goede plek aanklikken. Je krijgt gelijk feedback. Bedoelt voor basisonderwijs, maar zeker ook in het VO goed te gebruiken als oefening. Het blijft arbitrair welke topografie je nu moet kennen. Ooit heb ik een lijst van de KNAG voorbij zien komen, maar kan die nergens meer vinden. Iemand?
Alle provincies (Limburg komt er aan), de wereld, Europa en flink wat losse Europese landen staan 'op de kaart'.
[update] Bedankt Harry vd Berg voor de tip. Er is een PDF van het CITO met de Basis Topo van het PO.
Bron tekening: http://www.clipartsalbum.nl/
Gevonden via http://computersindeklas.web-log.nl/computersindeklas/

3 opmerkingen:

Jacq zei

Deze toposite oogt indrukwekkend; er zit enorm veel tijdsinvestering achter en het biedt variatie bij het oefenen. Prima dus.
Helaas zijn er ook minpunten, die m.i. het geheel juist minder geschikt maken voor inzet op school. Een eerste vereiste is dat zo'n programma absoluut foutloos moet zijn. Dat zijn deze kaarten/opdrachten niet. Kleine steekproef: Olso ipv Oslo; Goteborg ipv Göteborg (in alle Scand.namen ontbreken de trema's), maar ook het aanwijzen levert regelmatig problemen op: het aanwijzen van de Hoekse Waard leverde een foutmelding op: Dit is Sliedrecht. De Rhône op de Europakaart wilde maar niet lukken. In Scandinavië werd gevraagd naar de naam 'Dal'. De grote Bosatlas kent die niet; de Zweedse kleine Bostalas geeft een plaatsje even ten noorden van Oslo, maar dat staat niet op de internetkaart.
Verschillende kaarten zijn overvol, bv. Zuid-Holland en Europa. Splitsing in kaarten met landen, met plaatsnamen, met wateren en regio's zou verstandiger zijn. Merkwaardigerwijs is in de aanwijzing steeds sprake van 'plaatsen' terwijl er ook wateren, regio's en gebergten moeten worden aangewezen of benoemd.
Wat ik ook storend vind, is de hoofdlettergevoeligheid van het programma. Natuurlijk is mij, als schoolmeester, bekend dat aardrijkskundige namen een hoofdletter krijgen, maar of dat nu bij deze oefeningen zo belangrijk is?? En verder moet je in een aantal situaties wel exact op de letter of het nummer van de bedoelde plek of plaats klikken, anders krijg je of een foutmelding of helemaal geen reactie.
En tenslotte, ook niet onbelangrijk, is wat al in de blog genoemd wordt: wat moet je wel kennen en wat is (bv) extra stof? Is de voorraad topografische benaming gebaseerd op een willekeurige atlaskaart of op een minimumlijst, vastgesteld door ...?Er wordt m.i. geen rekening gehouden met onderwijsniveau.

Anoniem zei

hallo
ik studeer Toerisme, en heb net het spel ook gespeeld. Wat hierboven(of onder) al werd gezegt is het spel erg hoofdlettergevoelig. Ook de verwarring in het spel( wat is f en wat is F) is niet helemaal duidelijk. Tevens waren de rivieren erg moeilijk, omdat ik persoonlijk niet kon merken dat er een rivier werd bedoeld.

Ik denk persoonlijk iets te moeilijk, het programma moet duidelijk simpeler, voor de basisschool. Want zelfs studenten Toerisme hebben er moeite mee

Groeten
Niels

Eric dJ (webmaster toposite) zei

Even een reaktie van de maker van de toposite.

Ik heb afgelopen maanden tijd besteed aan een aantal verbeteringen aan de website. Een aantal verbeteringen werden hier al terecht geopperd, zoals slordigheden in namen en posities. Een belangrijke uitbreiding is de spellingscontrole optie die ik heb ingebouwd. Je kunt nu aangeven op welke spellingsregels gecontroleerd moet worden. Ik heb daarin 3 groepen onderscheiden: wel/geen hoofdletters, leestekens (zoals '- en spatie) en samengestelde tekens (zoals éãö).

Inmiddels heb ik ook een aantal kaart gesplitst, zoals Europa in een kaart met alleen landen en een met de hoofdsteden. Daarnaast ben ik bezig om aantal kaarten opnieuw in te scannen kleuren (tot nu toe kleurden mijn kinderen ze in :) Een voorbeeld hiervan zijn de nieuwe kaarten van Zeeland, Limburg en Europa.

Ik blijf graag suggesties voor verbetering ontvangen, m.a.w. bedankt voor jullie suggesties.