Middelbare scholieren zijn anno 2012 totaal niet meer te porren voor het vak aardrijkskunde. Het Christelijk Lyceum Veenendaal heeft besloten het vak daarom helemaal niet meer aan te bieden aan 4 vwo.
Aldus een kop van PowNed over het bericht dat het Christelijk Lyceum in Veenendaal besloten heeft om het vak helemaal niet meer aan te bieden omdat er maar 11 leerlingen het zouden gaan kiezen in 4vwo.
Toch raar want met 11 leerlingen kun je toch echt wel een klas vormen lijkt mij. Konden ze de formatie niet rond krijgen of is het een principiƫle keuze? Hoeveel leerlingen kiezen er daar voor Latijn, Grieks, vaak toch ook kleinere groepen?
Is Veenendaal een uitzondering?
Hoe is de stand van zaken bij jullie op school? Ook kleine groepen? zijn er grenzen aan de grootte?
Wat kunnen we onze aardrijkskunde collega's in Veenendaal aanraden?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Ik weet niet wat precies het probleem is in Veenendaal, maar bij ons kiezen van de ca. 150 3e klassers 107 kinderen (dus 4 klassen) AK. Dit is geen uitzondering want voor het 5e jaar hebben wij 4 klassen AK.
Wat is jullie geheim???
Verplicht in een profiel?
Geen andere vakken om uit te kiezen zoals M en O of maatschappijwetenschappen, tekenen etc?
Ontzettend leuke docenten? Geweldige methode in onderbouw?
als je goed lijkt zie je veel vakken zich profileren. De beta vakken met het technasium en nlt economie met m&o en en business school. Daarnaast kies je een n profiel als je nog niet weet wat je wilt omdat dan nog alle mogelijkheden hebt. Het wordt tijd dat ons grachtengordelclubje ook eens iets onderneemt en niet weer aan de zijlijn toekijkt hoe iedereen ons voorbij streeft.
Afgelopen jaar kozen bij ons van de ca. 160 3e klassers er 40 aardrijkskunde. Bij ons zit het nergens in een profiel. Daarnaast kunnen ze kiezen uit MAW, BSM, filosofie, tekenen, muziek, M&O.
Dit jaar veel LO en tekendocenten mentor in de 3e klas en (toevallig??) ook dit jaar opvallend veel leerlingen die tekenen en BSM kiezen. De decanen bij ons op school stimuleren de keuze voor aardrijkskunde ook niet bijzonder sterk. Ik denk dat mentoren en decanen een grote rol spelen bij de voorlichting van de profielkeuze.
Sinds de nieuwe 2e fase ieder jaar weer een strijd om voldoende leerlingen. Ik hoor graag jullie geheim!
Nooit het vak in klas 4 zomaar van het rooster laten schrappen - alternatief voor een jaar of enkele jaren met een zeer lage bezettingsgraad is klas 4 en 5 VWO een jaar te combineren tot 1 groep en dat jaar gewoon "klas 5 stof" aan te bieden. Het jaar daarop geef je in klas 5 de stof uit het 4e leerjaar (eventueel weer gecombineerd met leerlingen uit een nieuwe klas 4).
Op deze manier hebben wij het probleem van de lage leerlingen aantallen aangepakt - tot de keuze voor het vak ineens weer toenam. Werkte prima. Schoolleiding vond het destijds ook een prima (tijdelijk)compromis.
komend jaar 4 vwo apart een uur minder. 5 en 6 samen twee uur per werk. veel zelfwerkzaamheid. zijn bij elkaar 8 leerlingen 5/6 en 8 4v.
ik doe er alles aan om het vak in de bovenbouw havo en vwo te behouden.
Bij ons kozen er van de 150 3e klasser zo'n 65 ak. Met een paar zittenblijvers en een paar uit 4vmbo heb ik dan zo'n 75 leerlingen.Afgelopen jaren is het aantal toegenomen van 30, naar 46 en nu 75 (in totaal). Bij de sprong van 46 naar 75 speelt een rol dat ak in het profiel NG het enige keuzevak in de vrije ruimte is geworden, nadat NLT is afgeschaft. Als het even kan: nooit uit een jaar laten schrappen. Want eenmaal weg = weg?
Een reactie posten