vrijdag, juni 08, 2007

Joop en ik over het eindexamen

Prof. Joop van der Schee heeft zijn licht laten schijnen over het VWO centraal eindexamen aardrijkskunde. Op het forum schrijft hij dat het inderdaad best wel een moeilijk examen was en dat ook hij het 'situatiebeschrijvend'- en 'verklarend' principe niet helemaal zo had gedaan.
Of alle docenten dat bij hun leerlingen zo hebben aangeleerd is nog maar de vraag. In geen enkel boek (?) of oud examen komt deze formulering als zodanig voor. Nu heb ik dat voor de oude examens niet gecontroleerd, maar in de methode staat het in ieder geval niet. Wijze les voor volgend jaar om daar wat meer op te trainen?
Zoals elk jaar heb ik ook nu weer zowel Havo- als VWO eindexamengroepen. Op woensdag Havo en op donderdag VWO. Of je het dan even op dinsdag allemaal wilt inleveren, nagekeken wel te verstaan. Een megaklus, want 54 kandidaten! Dankzij de planning van het CEVO zat ik dus vier dagen opgesloten in mijn zolderkamer (en mooi weer!) om de boel na te kijken.
Vervolgens kwamen er ook nog eens de landelijke normen op de KNAG site beschikbaar en kon ik de boel nog maar eens nalopen. Je doet het tenslotte voor je leerlingen, niet waar? Voor het eerst in mijn loopbaan heb ik om correctieverlof gevraagd. Dat was hard nodig.
Ben ik net hersteld van de eerste- staat de tweede correctie alweer te wachten. Dat zijn er 62 (!) en , zo vraagt de school waarvoor ik 2e corrector ben 'uiterlijk maandag 11 jini dient het....op onze school terug te zijn'. Hoe doe je dat? Je krijgt het donderdag, hebt die dag en vrijdag gewoon les en dan zou je het zondag al op de bus moeten gooien. Niet dus.
Dit weekend dus. En weer mooi (lees: warm) weer.
Overigens was het Havo examen ook dit jaar weer van een hoog LEESniveau. Wat bedoelen ze nou, wat willen ze van die leerling? Even in de norm kijken, oh ja dat dus...
Hoe is het jullie vergaan?

Geen opmerkingen: