Het grote voordeel van rss is dat je niet al die interessante websites één voor één af hoeft te lopen om te kijken of er iets aan de content is veranderd. De feed waarop je je dan geabonneerd hebt geeft je een seintje of er iets veranderd is. Wil je dan kijken dan klik je er op en je gaat naar dat bericht. Zo kun je je dus op meerdere website/ feeds abonneren.
Je herkent website met rss (of Atom) feeds aan een rood of oranje tekentje op de pagina.
Voorbeeld van een online reader: Bloglines (gratis en overal te lezen)
Hetzelfde principe kun je gebruiken om je leerlingen met een weblog bv. hun logboek bij de PO te laten maken. Je abonneert je dan op hun feeds en je ziet vanzelf wanneer er wat aan hun logboek is toegevoegd. Ander voordeel is dat het logboek op een weblog altijd chronologisch is, dus nooit achteraf in te vullen (zoals nu de praktijk is toch?) en daarmee het nut van een logboek om zeep helpt.
Weblogs een nutige toevoeging voor het (aardrijkskunde)onderwijs of overbodig?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten