woensdag, september 28, 2011

Week 37: twijfel; hoeveel ijs is er nog?

Wat gebeurde er in deze week tot 16 september in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend. Met afbeeldingen en video.

Gemaakt door leden van de community aardrijkskunde.

Week 37 2011 (klik hier)


dinsdag, september 27, 2011

Hekken om stroom in te dammen


Film, deel uit het NOS Journaal over de grens tussen Mexico en de VS. Een hek bouwen om de grote stroom illegalen tegen te houden. Gekkenwerk? Past bij Havo domein Wereld.

Geopad: De aardschol beweegt nog steeds

Twee geopaden ten zuiden van Nijmegen laten wandelaars de gevolgen zien en voelen van de onrust in het binnenste van de aarde. Bevingen, gletsjers en smeltwater tekenden het landschap. Maar ook nu blijft de bodem niet stil.................
Artikel uit Trouw waarin een beschrijving van de ontstaansgeschiedenis van het stuwallenlandschap ten zuiden van Nijmegen wordt gegeven. Je kunt de wandeling natuurlijk ook maken. Met kaart....

woensdag, september 21, 2011

Wedstrijd! Hoe maak je jouw schoolomgeving klimaatbestendig?


Persbericht
Scholierenwedstrijd 


Hoe maak je jouw schoolomgeving klimaatbestendig?

Klimaat voor Ruimte roept havo- en vwo-scholieren van Nederland op om mee te denken over
oplossingen om Nederland klimaatbestendig te maken. De scholieren mogen deze ideeën zelf
aanbieden aan Staatssecretaris Joop Atsma tijdens Knooppunt Klimaat in Amersfoort. Een jury van
gerenommeerde klimaatwetenschappers (o.a. Arnold van Vliet van de Natuurkalender, Pavel Kabat
en Pier Vellinga) zal een prijs uitreiken aan de scholieren met het beste idee.

Prijzen 
Voor het winnende team is er een certificaat en een pakket aan prijzen:
1 € 1.000 - budget om het ontwerp uit te voeren of te promoten.
2 Professioneel adviseur - begeleiding van de leerlingen om het te realiseren of onder de aandacht
te brengen bij professionals die er misschien mee verder kunnen.
3 Radio op waterkracht - voor iedere deelnemer in het winnende team (max. 4) is er een duurzame
radio op waterkracht voor onder de douche.

Waarom klimaatbestendig?
Klimaatverandering in Nederland betekent: meer droogte, hetere zomers en meer extreme buien.
Dit heeft diverse gevolgen voor mens, dier en milieu. Wanneer aanpassingen worden bedacht om
hier mee om te gaan spreken we van adaptatie. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan huizen die bij
hoog water kunnen drijven of fonteinen en gevelgroen om de straat koeler te maken. Leerlingen
hebben hier wellicht goede, creatieve ideeën voor.


De opdracht voor de leerlingen
Leerlingen wordt gevraagd een denkbeeldige cirkel rond de school te trekken met een diameter van
10 kilometer. Zij gaan op zoek naar de belangrijkste gevolgen van klimaatverandering binnen deze
cirkel en maken deze zichtbaar op een kaart. Vervolgens bedenken ze nieuwe, handige, slimme,
innovatieve oplossingen voor deze problemen en beschrijven deze oplossingen met schetsen,
collages, maquettes, kaarten, filmpjes, etc.

Klimaat voor Ruimte
Het onderzoeksprogramma Klimaat voor Ruimte bestudeert de gevolgen van klimaatverandering en
manieren om daarmee om te gaan, toegesneden op het ruimtegebruik, om de besluitvorming te
ondersteunen.
www.klimaatonderzoeknederland.nl

GLOBE Nederland
Deze wedstrijd is ontwikkeld in samenwerking met het GLOBE Programma een wereldwijd netwerk 
van 23.000 scholen in 111 landen die onderzoek doen aan klimaat, natuur en milieu. 


Week 36: vis genoeg? La Nina en stormen

Wat gebeurde er in deze week tot 9 september in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend. Met afbeeldingen en video.

Gemaakt door leden van de community aardrijkskunde.

Week 36 2011 (klik hier)


vrijdag, september 09, 2011

Masterclasses Geo volgen aan de Universiteit Utrecht

De faculteiten Geowetenschappen en Bètawetenschappen van de UU bieden komend schooljaar weer diverse masterclasses aan voor 5 en 6 vwo leerlingen.
De masterclasses bieden verdieping, hulp bij studiekeuze en inspiratie voor het profielwerkstuk. Speciaal voor leerlingen met interesse in Geowetenschappen zijn er de volgende masterclasses: De eeuwige file rond Utrecht: onoplosbaar  milieuprobleem? (Milieu-natuurwetenschappen) en Rivieren op de rode en blauwe planeet(Aardwetenschappen).
Let op: de masterclasses zijn al in oktober!





De masterclasses bestaan uit hoorcolleges, werkcolleges en/of practica en duren 1 of 2 dagen.
De kosten zijn: € 30,- (1 dg) of € 50,- (2 dgn), inclusief eten/overnachting. 
Meer info en aanmelden via: www.betasteunpunt-utrecht.nl/masterclasses

Aardbeving 40km ten zuidoosten van Nijmegen: uitleg

De aardbeving die tot ver in ons land voelbaar was ontstond net over de grens in Duitsland. Hoe het precies zit legt Bernd Andeweg van de VU uit in dit artikel:
Een aardbeving die in grote delen van Nederland te voelen is! Dat is al weer een tijdje geleden. In 1992 schudde de aarde bij Roermond heftig, daarna waren er over het algemeen minder zware bevingen. De beving zelf vond plaats net over de grens in Duitsland, zo'n 40 kilometer ten zuidoosten van Nijmegen, op ongeveer 7 kilometer diep. Niet erg diep, dus.....
Lees verder... 

woensdag, september 07, 2011

Geografie-studenten : kunnen mogelijk wereldproblemen oplossen..

Aldus Michael Palin: 'geography students hold the key to the world's problems'. Dit staat in een artikel waarin hij opkomt voor de status van het vak in het Engels onderwijs. Daar krijgt het nl een minder belangrijke plek in het curriculum. Daar is hij het dus volledig mee oneens en pleit juist voor de ophoging van die status omdat geografie in staat is om de wereldproblemen te begrijpen en te helpen oplossen. Geografie studenten zijn dus belangrijk voor onze toekomst. In datzelfde artikel meldt hij dat de werkloosheid onder afgestudeerde geografen tot de allerlaagste behoort. Dat geeft hoop. 
Michael is bekend o.a. van zijn boek '' Around the world in 80 days'.
En nu maar zorgen dat er ook meer studenten in Nederland kiezen voor geografische studies. 
Iemand cijfers???

maandag, september 05, 2011

Online toets klimaten gemaakt voor bovenbouw

Herken je de klimaten aan hun grafiek? Dan kun je dat nu testen door de 20 vragen te maken. Je krijgt gelijk te zien of het goed of fout is en een uitslag.

Kon zo snel online niets vinden en heb er zelf maar één gemaakt. Graag commentaar....
http://www.digischool.nl/ak/2efase/toetsen/2efase/aarde/klimaat/index.html

[update] naar aanleiding van de feedback vragen aangepast


zondag, september 04, 2011

Maak je eigen bewegende kaarten: animated maps

Een route op de kaart is veel leuker als deze ook beweegt. Met Animated maps kun je dat doen. Onderweg kun je foto's en filmpjes laten zien die bij de plekken horen die jij wil laten zien. Google Maps maar dan leuker.
Je kunt de leerlingen zelf aan de slag laten gaan en het als presentatie inzetten. Zelf maken en als illustratie gebruiken kan natuurlijk ook. Vlakken, punten en lijnen, alles kan. Je kunt bv ook laten zien hoe zich iets uitbreidt over een bepaald gebied en in de tijd. Bekijk hier de demo. Klik op de ' play' knop.