zaterdag, september 29, 2007

Week 37 in de wereld

Wat gebeurde er in de week van 7-14 september in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend.

Met afbeeldingen en video.


donderdag, september 27, 2007

Wat Was Waar? Kaarten van eigen omgeving.


Op WatWasWaar.nl vind je historische informatie over elke plek in Nederland. Speur naar historische kaarten, of foto's van je eigen leefomgeving of een plek die je interesseert.

WatWasWaar.nl geeft snel en overzichtelijk toegang tot een groot aantal, soms unieke collecties, van Nederlandse erfgoedinstellingen. Het materiaal is zeer divers, overal anders en wordt continu aangevuld.

Leuk om de geschiedenis van het landschap in de eigen omgeving eens te bekijken met de klas. Wat zijn de verschillen, waarom zijn die er en wat zijn de gevolgen?

Beschikbaar zijn : Kadasterkaart (Minuutplan, verzamelplan) uit 1811-1832 en een topografische (militair) uit 1850. Je kunt inzoomen voor meer detail, maar dat wordt op den duur redelijk korrelig...

Soms zijn er ook kaarten/stratenboeken beschikbaar.

Wil je de kaarten ook als kaart downloaden of bestellen (hoge resolutie!) dan kun je beter naar De Woonomgeving gaan.

Al met al een prima manier om historische - geografie te bedrijven.


donderdag, september 20, 2007

Plan je eigen ruimte....in Brabant


'Natuurmuseum Brabant heeft in samenwerking met de Stichting Brabants Erfgoed i.o. 'Plan je Eigen Ruimte Brabant' ontwikkeld. In dit project gaan aardrijkskundeleerlingen als een echte planoloog aan het werk met actuele (her)inrichtingsvraagstukken. Aan de hand van voorbeelden uit de eigen regio onderzoeken zij het verleden en heden van een plek als inspiratie voor de toekomstige ruimtelijke inrichting.'
Aldus het persbericht. De makers claimen dat het project aansluit bij verschillende eindtermen van de (oude) 2efase. Vooral domein A is aanwezig.
Leuk voor de Brabantse scholen en een ieder die van verder wil komen omdat het gebied ook bezocht dient te worden: Plan je Eigen Ruimte Brabant is op dit moment ontwikkeld voor het gebied Moerenburg, een buitengebied ten oosten van Tilburg, grenzend aan Nationaal Landschap Het Groene Woud.
De leerling moet ook zelf op zoek naar bronnen, de website heeft formulieren in de aanbieding voor het invullen van deelvragen, hoe maak ik een interview en een basisbronnen- overzicht van de drie rollen die voorkomen in het project: de agrariër, de natuurbeheerder en de cultuurhistoricus.
Ook voor de docent staat e.e.a. op de website zoals een beoordelingsmodel.
Geen wereldschokkend project, daar is het niet vernieuwend genoeg voor of bijzonder, maar leuk om eens als veldwerk op te nemen in het curriculum. Mogelijkheden voor een vakoverstijgende aanpak zijn er ook. De rol van ICT blijft beperkt in dit project tot het aanbieden van Google Earth bestanden over het gebied en bronnen op het internet.
Kortom een soort webquest met veldwerk zou je kunnen zeggen.

donderdag, september 06, 2007

Bordertown en de 'wereld' van 4v en 4h



Marijke Smit mailde mij dit:

Ik ben gisteren naar de net uitgekomen film Bordertown met Jennifer Lopez gegaan. Die speelt zich af bij Juárez, dé plaats met de maquiladores aan de Amerikaanse grens. De eerste paragrafen van het eerste hoofdstuk van buiteNLand voor 4havo, Wereld: Wereldbeeld, gaan over de grens tussen rijk en arm, over handel en investeringen, over de migratie van Mexicanen naar het noorden en over de (eeuwige) verbinding tussen Mexico en de VS. De situatie aan de grens en de rol van de maquiladores komen uitgebreid aan bod. Ik wilde de film graag zien, omdat ik daar vervolgens met de leerlingen, op vrijwillige basis, naar toe wil gaan. Het is echter een nogal heftige film. Kunnen deze leerlingen dat aan? De leeftijdsgrens is 16 jaar. Ook niet alle kinderen zullen dat aan het begin van het schooljaar zijn. Centraal staat het probleem van het verkrachten en vermoorden van vrouwen, vooral als ze ’s nachts uit de fabrieken komen en met de bus terugrijden naar de stad. Het is een echt Amerikaanse film, dus met expliciete, heftige scènes. Jennifer Lopez doet het prima als betrokken (Amerikaanse) journalist, die deze wantoestanden aan de kaak wil stellen. De rijke elite probeert met behulp van de politie alles in de doofpot te houden. Tussendoor krijg je aardige inkijkjes van hoe het werkt in een maquila, je krijgt een beeld van sloppenwijken en de stad Juárez en uit de doeken wordt gedaan wat de samenhang is tussen de NAFTA, de zwakke overheid van Mexico en de uitbuiting van de werknemers in de maquiladores. Ook wordt de grens een keer illegaal overgestoken, met alle gevolgen van dien.

Wat vinden jullie? Doen met 4 h en 4v of toch maar de dvd afwachten en knippen?

Bron foto


PTA nieuwe 4havo en vwo

Al bladerend door de spullen die je denkt nodig te hebben wanneer je een PTA en/ of studiewijzer voor de nieuwe 2efase onderwerpen en klassen wilt maken kwam ik een lijstje tegen waarop er verschillende % gekoppeld werden aan dezelfde toets bij leerlingen uit verschillende profielen.
Zo stond er dat je bv voor Aarde H1 de toets in het PTA voor een leerling die CM/EM doet minder zwaar laat meetelen (zeg 8%) dan bij een leerling met NG/NT (zeg 12%). Omgekeerd kan je dat dan bij Wereld doen.
Argument voor kan zijn dat het voor het kiezen in de derdeklas gunstig voor het vak is als je als leerling weet dat waar je wel goed in bent- vanuit je profiel gezien- ook meer kunt scoren en waar je minder goed in bent, minder zwaar meetelt.
Ik heb daar dus een discussie met de schoolleiding over. Ik wil dat eigenlijk wel , en als je de examenbrochures er op naleest staat er ook dat je als school een programma mag maken dat aansluit bij de verschillen in- en tussen- de profielen.

Ik heb daarover een vraag gesteld aan het 2efaseadviespunt. Marlies van Tooren aan het woord:
Na ampele discussie hier op kantoor kwamen wij tot de conclusie dat het wel is toegestaan om een verschillend pta voor hetzelfde vak op te stellen voor enerzijds NG/NT leerlingen en anderzijds EM/CM leerlingen, althans wat de weging van de toetsen betreft. Immers, de
examenprogramma's zijn aangeprezen met de mogelijkheid van 'maatwerk'.
Maar tegelijkertijd hebben wij zelf onze bedenkingen, want als je kritische leerlingen hebt, kunnen ze er bezwaar tegen maken, zeker als het voor iemand ongelukkig uit zou pakken en dan heb je in ieder geval een stevige discussie.

Het kan dus wel, maar.......

Wat vinden jullie.....moet ik dat doen?
Heeft iemand al ervaring daarmee?

Kortom reacties graag!

zondag, september 02, 2007

SchoolTV uitzenddata najaar 2007

Erik Appelman mailde mij de nieuwe uitzenddata van SchoolTV programma's voor aardrijkskunde door.
Hier het lijstje:

Datum titel PO/VO HH/NW afl





4-sep-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 1
5-sep-07 Wereld in vogelvlucht PO HH 1
11-sep-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 2
12-sep-07 Wereld in vogelvlucht PO HH 2
18-sep-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 3
19-sep-07 Wereld in vogelvlucht PO HH 3
25-sep-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 4
26-sep-07 Wereld in vogelvlucht PO HH 4
2-okt-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 5
3-okt-07 Wereld in vogelvlucht PO HH 5
9-okt-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 6
10-okt-07 Wereld in vogelvlucht PO HH 6
30-okt-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 7
31-okt-07 Rondje Nederland PO NW 1
6-nov-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 8
7-nov-07 Rondje Nederland PO NW 2
13-nov-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 9
14-nov-07 Rondje Nederland PO NW 3
15-nov-07 Nederland migratieland VO HH 1
20-nov-07 Over-leven in ontwikkelingslanden PO HH 10
21-nov-07 Rondje Nederland PO NW 4
22-nov-07 Nederland migratieland VO HH 2
28-nov-07 Rondje Nederland PO NW 5
29-nov-07 Nederland migratieland VO HH 3
5-dec-07 Rondje Nederland PO NW 6
6-dec-07 Nederland migratieland VO HH 4

Google Earth online lessen


Het mooie van een zomervakantie is dat deze een lekkere lange periode geeft waarin je eens wat langer achter elkaar aan iets kunt werken. Je wordt niet gestoord door schoolactiviteiten zullen we maar zeggen :-)
De volgende lessen had ik al langer in mijn hoofd zitten, maar nog niet op 'papier'.
Zoals ik al vaker hier heb betoogd is Google Earth (en ook de webuitvoering Google Maps en al haar varianten) een zeer mooie tool om in de les te gebruiken. Het visualiseert juist dat wat we graag als geograaf willen: het aardopppervlak in al haar facetten. Door leerlingen mee te nemen en uitleg te geven over wat je kunt zien en vooral waarom je dat daar vindt maak je aardrijkskunde levend(ig).
De twee online lessen zijn inhoudelijk gebaseerd op de vele (wandel)routes die Staatsbosbeheer beschikbaar heeft en die o.a. in het AD de afgelopen maanden hebben gestaan.
Het is een vaartocht in de Eilandspolder....op zoek naar walvisbotten (hoe komen die daar nou?) en een GPS wandelroute over de stuifzanden van Kootwijk...loop ik wel goed?
Met behulp van Google Earth kun je de juiste locaties vinden en in de opdracht invullen.
De opdrachten zijn gemaakt in Lectora en volgens de internationale SCORM afspraken dwz dat ze in elke ELO die dit kan lezen kunnen worden geplaatst. Het geheel draait in onze ELO, maar is voor buitenstaanders toegankelijk. Voordeel is dat het systeem kan onthouden waar je de vorige keer gebleven bent.

Graag commentaar! (klik op 'reacties' onderaan dit bericht)

Ook op Edugis staan lessen met Google Earth.

Deze week.....week 33

Wat gebeurde er in de week van 10-17 augustus in de wereld?

Geografisch interessante zaken worden met één klik geopend.

Met afbeeldingen en video.